در اجرای پروژه‌ها با مشکلات اساسی مواجه هستیم منشاء بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌‌ها داخلی است

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه «نحوه اجرای طرح‌‌ها یکی از شاخص‌‌های توسعه یافتگی است»، گفت: در کشور ما وقتی گفته می‌شود که نفت پیشران قطار اقتصادی است؛ قلب آن اجرای پروژه‌‌هاست که ما در این بخش با مشکلات اساسی مواجه هستیم. 

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، عبدالمحمد دل پریش در پنلی با موضوع «طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز» که در دومین روز کنگره بین‌المللی شرکت‌های اکتشاف و تولید برگزار شد؛ با تاکید بر اینکه «نگرش صنعت نفت نسبت به امر توسعه باید تغییر کند»، گفت: باید به نحوی عمل شود که بخش عمومی و خصوصی وارد صنعت نفت شده و نگاه اقتصادی به طرح‌‌ها شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اثربخشی اقتصادی گفت: توجه به پیرامون می‌تواند منجر با پیشرفت بهتر طرح‌‌ها شود؛ اما بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌‌های ما بیشتر منشاء داخلی دارد تا تحریم‌‌ها و محیط‌‌های پیرامونی.

به گفته این مدیر ارشد صنعت نفت، گرچه تحریم‌‌ها مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده؛ اما همه مشکلات به خارج از کشور مربوط نیست.  بر اساس آمار منابع رسمی ما ۱۵ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که خسارت‌‌های عظیمی را به بار آورده است.

دلپریش اظهار کرد: میانگین عمر طرح‌‌ها و پروژه‌‌های ما بیش از ۱۰ سال است که بسیار زیاد است. درحالیکه میانگین اجرای پروژه‌‌ها در دنیا سه سال است. این مسائل مشکلات داخلی کشور است.

وی افزود: کاهش سهم بودجه عمرانی و کمبود منابع مالی،  یکی از مشکلات است و در کشور‌‌ها بوده سال‌هایی که تنها ۱۰ درصد منابع به نفت تخصیص می‌یافت.

دلپریش تصریح کرد: قانون رفع موانع تولید دست را باز کرده و تنها قانون یاری دهنده برای جبران کمبود منابع مالی بوده است. بوروکراسی بسیار، ناکارآمدی بخش اجرای و ضعف ساختار بزرگترین چالش جامعه ما است. اکنون در کشور ما انفجار توقعات است و منابع محدود. در همه موارد سیاستگذاران باید استفاده بهینه از منابع را در اولویت قرار دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن