محکومیت یک شرکت نفتی در دادگاه محیط‌زیستی

یک شهر کوچک در کانادا در دادگاهی توانست یک شرکت نفتی را به دلیل خطراتی که منابع آبی به وجود آورده بود شکست دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» یک شهر کوچک در استان کبک کانادا توانست پس از چهار سال یک شرکت نفتی را در دادگاهی شکست دهد که بر سر حفاظت از منابع آبی این شهر تشکیل شده بود.

فرانسیس بولای، شهردار شهر رستیگوچ، می‌گوید «بالاخره حق ما برای حفاظت از منابع آبی‌مان به رسمیت شناخته شد».

ریشه این اختلافات به سال 2011 برمی‌گردد که در آن زمان شرکت گازتم مجوز حفاری برای اکتشاف نفت و گاز را در بخش شرقی این استان به دست آورد. ساخت سکوهای حفاری هم در همین شهر آغاز شد.

با این حال از همان زمان نگرانی‌هایی در خصوص تاثیرات مخرب این حفاری‌ها بر منابع آبی شهر رستیگوچ وجود داشت به طوری که این شهر قانونی تصویب کرده بود که بر اساس آن 2 کیلومتری اطراف منابع آبی این شهر به عنوان منطقه ممنوعه حفاری درنظر گرفته شده بود.

شرگت گازتم با شکایت در دادگاه مدعی شد که این منطقه ممنوعه غیرقانونی بوده و مانعی در برابر توسعه شرکت است.

این شرکت مدعی 1.5 میلیون دلار کانادا خسارت شده بود که بعدها این مبلغ به 984676 دلار کانادا کاهش یافت در حالی که همین مبلغ هم سه برابر بودجه سالانه این شهر کوچک بود.

بعد از سال‌ها نگرانی ساکنین این شهر، بالاخره دادگاه عالی کبک این هفته حق را به شهر رستیگوچ داد و شرکت نفتی را محکوم کرد.

در حکم دادگاه آمده است که این منطقه ممنوعه، نتیجه نگرانی اهالی شهر نسبت به منابع آبی‌شان است. منافع عمومی، رفاه جمعی جامعه و رضایت سکنه باید در تمامی پروژه‌هایی که در یک شهر انجام می‌گیرد مد نظر باشد».

این دادگاه شرکت نفتی را ملزم کرد تا نیمی از هزینه‌های دادگاه را بپردازد و از سویی 10 هزار دلار کانادا هم بابت هزینه‌های دادخواهی پرداخت نماید.

گاردین نوشته است این تصمیم دادگاه می‌تواند نتایج مهمی برای شهرهایی داشته باشد که به دنبال حفظ محیط زیست خود هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن