مطالعه تاثیر پارامترهای تزریق فوم در تسهیل جابه جایی نفت در محیط متخلخل

«مطالعه تاثیر پارامترهای تزریق فوم در تسهیل جابه جایی نفت در محیط متخلخل» عنوان پایان نامه ایست که در دانشگاه منچستر ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این پایان نامه آمده است: مطالعه حرکت فوم در محیط متخلخل کاربردهای بسیاری در صنعت نفت از قبیل فرایندهای ازدیاد برداشت، پاکسازی سفره های آبی آلوده و تجزیه کربن دی اکسید دارد. فوم به دلیل ساختار ویژه خود قادر است که تحرک پذیری گاز را کاهش دهد و آن را به سمت نواحی با تراوایی پایین تر هدایت کند. مطالعه پارامترهای تاثیرگذار در جابه جایی سیال فومی در محیط متخلخل برای دستیابی به بهینه ترین شرایط جابه جایی نفت و فرایندهای پاکسازی توسط فوم امری ضروری به شمار می رود.

در این پژوهش، تکنیک های آزمایشگاهی گوناگون برای مطالعه پایداری، رئولوژی، دینامیک و الگوهای حرکتی فوم در شرایط مرزی متفاوت شامل فرمول های گوناگون سورفاکتنتی، نوع نفت، کیفیت فوم و هندسه مخزن مورد بررسی قرار می گیرند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که پایداری فوم در محیط متخلخل وابسته به نوع سورفاکتنت و نفت است. به عنوان مثال کاهش تعداد اتم های کربن در نفت مورد بررسی و کاهش ویسکوزیته نفت باعث کاهش پایداری فوم می شوند.

نتایج بدست آمده از این پژوهش همچنین نشان می دهد که فوم های دارای حباب های کوچکتر الزاما نشان دهدنده ویسکوزیته ظاهری بالای آن نیست و کیفیت خود فوم در تعیین این پارامتر بسیار تاثیرگذار است. در فوم های با کیفیت یکسان، هرچه اندازه حباب کوچکتر باشد، ویسکوزیته ظاهری آن بیشتر می شود.

با وجود اینکه به صورت تئوری افزایش ویسکوزیته ظاهری باعث بهبود فرایند جابه جایی نفت می شود، نتایج این رساله نشان می دهد که فوم های با کیفیت بهتر، به دلیل تشکیل فیلم های نازک، در حضور نفت ناپایدارتر می شوند.

تاثیر نوع هندسه مخزن نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج بدست آمده، دیدگاه های جدید از فیزیک و دینامیک حرکتی پیچیده فوم در محیط متخلخل ارائه می دهد.

                      

واژگان کلیدی: ازدیاد برداشت، تزریق فوم،محیط متخلخل، رئولوژی فوم، پایداری فوم، دینامیک فوم

نویسنده: Kofi Osei-Bonsu

استاد راهنما: Nima Shokri

سال انتشار: 2016

ارتباط با استاد راهنما: nima.shokri@manchester.ac.uk

لینک دریافت پایان نامه:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن