مطالعه تاثیر یک سورفکتانت پربازده برای ازدیاد برداشت نفت در مخازن کربناته

«مطالعه تاثیر سورفکتانتی پربازده برای ازدیاد برداشت نفت در مخازن کربناته» عنوان یکی از مقالات برگزیده مجله «JPSE» یا مهندسی و علم نفت، یکی از مشهورترین مجلات پژوهشی مهندسی نفت در دنیا است که توسط محققان دانشگاه صنعت نفت اهواز به چاپ رسیده است. این مقاله از زمان انتشار تا کنون 61 بار ارجاع داده شده است.

به گزارش «انرژی امروز» در چکیده این مقاله آمده است: بیش از نیمی از نفت درجای مخازن بعد از روش های ازدیاد برداشت اولیه و ثانویه در مخزن دست نخورده باقی می ماند. از این رو استفاده از مواد شیمیایی از قبیل سورفکتانت ها به عنوان روش ثالثیه به عنوان قسمتی از فرایند ازدیاد برداشت نفت یا «EOR» ضروری تلقی می شود. مکانیزم اصلی تزریق سورفکتانت در بهبود تولید از مخزن، کاهش کشش سطحی بین فاز آبی و فاز نفتی است.

در این پژوهش تاثیر سورفکتانت بدست آمده از برگ درخت صدر به عنوان یک ماده فعال سطحی طبیعی در فرایندهای ازدیاد برداشت و شبیه سازی مخزن مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. شایان ذکر است که این مقاله اولین مقاله ایست که از سورفکتانت برگ درخت صدر برای ازدیاد برداشت نفت استفاده کرده است. در قسمت آزمایشگاهی این پژوهش نیز از مغزه های کربناته به منظور بررسی تاثیر سورفکتانت معرفی شده در 6 غلظت متفاوت بهره گرفته شده است.

نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد که افزایش غلظت سورفکتانت، باعث افزایش تولید از مخزن می شود. این رویه نشان می دهد که میزان کاهش کشش سطحی بین فاز آب و نفت با افزایش غلظت سورفکتانت، رابطه مستقیم دارد.

کلیدواژگان:

مخازن کربناته، ازدیاد برداشت، کشش سطحی، سورفکتانت طبیعی

مجله: Journal of Petroleum Science and Engineering

نوع مجله: ISI

منتشرکننده: Elsevior

نویسندگان:

Ahmadi. M. A1؛ Shadizadeh. S.R.1

1 دانشگاه صنعت نفت اهواز

ایمیل مسئول مقاله: r-shadizadeh@srbiau.ac.ir

سال انتشار:2013

فایل دریافت مقاله:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن