فروشنده چرب‌زبان و زورگو؟ سفر سلمان به غرب برای جلب هم‌پیمان

«فروشنده چرب‌زبان و زورگو». این عنوانی است که رویترز به محمد بن سلمان، ‌ولیعهد عربستان سعودی داده است که با سفر به کشورهای اروپایی به خصوص بریتانیا، قصد دارد هم‌پیمانانی جلب کند برای برنامه‌های اصلاحاتی این کشور و نیز شرکایی برای عرضه عمومی اوراق بهادار IPO آرامکو.

به گزارش خبرنگار بین‌المل «انرژی امروز» ولیعهد عربستان سعودی در اولین دور سفرهای سیاسی خود قصد دارد به هم‌پیمانان بریتانیایی و آمریکایی خود بقبولاند که «شوک» اصلاحات عربستان، این کشور را به سرزمین بهتری برای سرمایه‌گذاری و جامعه‌ای آزاد تبدیل کرده است.

اما رویترز می‌نویسد «او می‌تواند فروشنده‌ای چرب‌زبان و زورگو باشد».

محمد بن سلمان، که از روز چهارشنبه، گفت‌وگوهایش را در لندن آغاز می‌کند، تمجیدهای غرب را نسبت به سیاست‌هایی که برای کاهش وابستگی این کشور به نفت در سر می‌پروراند همراه خود دارد. سیاست‌هایی که همراه است با مبارزه با فساد و دگرگونی عمیق پادشاهی سنی این کشور.

اما شدت و حدت و البته محرمانه بودن این اقدامات ضدفساد ماه نوامبر گذشته، برخی سرمایه‌گذاران را ناامید و دلسرد کرده است.

هرچند لندن و نیویورک برای میزبانی از فهرست نویسی عمومی سهام آرامکوی عربستان رقیب هم به حساب می‌آیند، ذوق و شوق برخی تجار غربی، حتی برای چنین قرارداد مهمی، در پی نگرانی‌هایی از جمله حقوق بشر و فقدان محدودیت در قدرت قوه مجریه این کشور، تضعیف شده است.

جان کینینمانت، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز مشاوره چاتهام‌هاوس، می‌گوید «سرمایه‌گذاران فریفته پروژه‌های اصلاحی محمدبن سلمان MBS شده‌اند و اشتیاق برای شنیدن دیدگاه‌های او بسیار است اما عدم اطمینان‌ها دست و پا گیر شده‌اند».

راشل ریوز، رییس کمیته قدرتمند تجاری در پارلمان بریتانیا، در خصوص مخاطراتی که شهرت لندن را به عنوان یک مرکز مالی به دلیل نقش آن در فهرست نویسی آرامکو تهدید می‌کند، هشدار داده است. او می‌گوید این کار می‌تواند «در نهایت جذابیت ما را برای سرمایه‌گذاران خارجی به مخاطره اندازد».

محمد بن سلمان از سخت‌گیری‌های ماه گذشته خود که باعث دستگیری چندین تاجر و شاهزاده شد، دفاع کرد و آن را لازمه مبارزه با «سرطان فساد» در کشور خواند.

بسیاری از بازداشتی‌ها حالا آزاد شده‌اند اما مقامات عربستانی 100 میلیارد دلار از دارایی‌های آن‌ها را ضبط کردند.

مستمعین پادشاه

بلندپروازی‌های ولیعهد جوان و 32 ساله، مطمئنا در دیدارش با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هم تکرار خواهد شد و نیز در 19 ماه مارس و در دیدارش با دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده.

او مستمع نادری به نام ملکه الیزابت هم دارد و با پرنس چارلز، ‌وارث ملکه در بریتانیا هم دیدار خواهد داشت.

هر نوع بازدیدش از بورس لندن و بعد از آن بورس نیویورک، توسط سرمایه‌گذارن به شدت زیر نظر خواهد بود آن هم به دلیل سودی که انتظار می‌رود فهرست نویسی آرامکو داشته باشد.

رویترز معتقد است دیدار با رهبران دینی چون اسقف اعظم کانتربوری، اسقف و رهبر کلیسای انگلستان، فرصتی برای محمد بن سلمان است تا تصویری آزادمنشانه از عربستان سعودی را به نمایش گذارد.

با این اصلاحاتی که این ولیعهد به راه انداخته است، محدودیت‌های اجتماعی هم کاهش می‌یابد، محدودیت‌هایی چون ممنوعیت سینما و رانندگی زنان. او قول داده است چهره‌ای متعادل از اسلام را به نمایش گذارد.

مذاکراتی با سازندگان سلاح در اروپا و نیز و موافقت‌های نهایی برای اکتشاف گاز، توسعه پتروشیمی و صنعت هم از دیگر جوانب این سفر هستند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک مقاله در روزنامه‌ای انگلیسی، عربستان را «یکی از قدیمی‌ترین دوستان بریتانیا» می‌داند و از اصلاحات محمد بن سلمان دفاع کرده است.

اما گروه‌های حقوق بشری و احزاب مخالف حمایت‌های لندن از این ولیعهد را به بوته نقد گذاشته‌اند به ویژه به دلیل مجوز فروش 4.6 میلیارد پوند (6.37 میلیارد دلار) سلاح به عربستان در هنگامه شروع جنگ یمن.

سفر تجاری به ایالات متحده

محمد بن سلمان قبل از سفر به نیویورک، بوستن، هیوستن و سان‌فرانسیسکو برای ملاقات با رهبران صنایع ایالات متحده، با دونالد ترامپ هم گفت‌وگو خواهد کرد.

او در این سفر به ایالات متحده در خصوص ساخت دو راکتور هسته‌ای در عربستان و موافقتنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هم با صنایع ایالات متحده مذاکره خواهد داشت.

ریاض می‌خواهد به ترکیب انرژی خود تنوع ببخشد و بیشتر نفت خود را به جای تولید برق، صادر کند.

اما از امضای هر نوع توافقی که این کشور را از غنی‌سازی اورانیوم محروم می‌کند سر باز زده است.  

او در خصوص ایران هم با ایالات متحده و بریتانیا مذاکره خواهد کرد.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن