اینترنت اشیا و توزیع سوخت

اینترنت اشیا IoT، یعنی امکان به بند کشیدن قدرت کلان داده‌ها برای بهبود بهره‌وری به ویژه در صنعت به شدت باارزشی چون نفت و گاز. هرچه‌قدر که تجهیزات مملو از سنسور می‌شوند و بیشتر به اینترنت وصل، احتمال کاهش هزینه‌ها هم بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» با پیشرفت‌هایی که در سیستم‌های اینترنت اشیای صنعتی IIoT به وجود آمده است، انقلاب آرامی هم در صنایع باارزش در حال وقوع است و یکی از این صنایع،‌صنعت نفت و گاز است که می‌تواند به خوبی از این انقلاب بهره‌برداری کند.

پیشرفت این تکنولوژی و امکان آنالیز داده‌های همراه آن به قدری واضح و مسلم است که کارشناسان و تحلیل‌گران بانک نامورا در ژاپن اعلام کردند که شرکت‌های نفت و گاز در آینده می‌توانند با قیمت نفت 70 دلار در هر بشکه بیشتر از نفت 100 در هر بشکه سود به دست بیاورند.  

از سویی مکنزی هم معتقد است با تکنولوژی‌های دیجیتال می‌توان هزینه‌های سرمایه‌گذاری را تا 20 درصد کاهش و در صنایع بالادستی هم 3 تا 5 درصد و در پایین دستی تا نیمی از هزینه‌های بهره‌برداری را کاهش داد.  

سیستم‌های مدیریت سوخت

یکی از موارد کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت سوخت در سیستم‌های حمل و نقل است.

سیستم‌های مدیریت سوخت برای نگهداری، کنترل و نظارت بر مصرف سوخت و ذخایر در هر صنعتی است که از حمل و نقل بهره می‌برند: یعنی صنایع ریلی، جاده‌ای، آب و هوا به عنوان وسیله‌ای برای انجام کارهای تجاری.

این سیستم‌ها برای انجام اقدامات موثر و مدیریت مصرف سوخت در صنعت حمل و نقل و ساخت و ساز استفاده می‌شود. سیستم‌های مدیریت سوخت در ناوگان حمل و نقل شامل خطوط ریلی و هوایی و نیز وسایل حمل و نقلی که برای استفاده از آن‌ها نیاز به سوخت وجود دارد، چون تجهیزات کشاورزی، استفاده می‌شود.

این سیستم‌ها از تجهیزات و امکانات مختلفی برای نظارت و ردگیری ذخایر سوخت، خرید سوخت و توزیع سوخت استفاده می‌کنند. اطلاعات در برنامه‌های کامپیوتری ذخیره شده و مدیریت آن‌لاین سوخت از طریق وب و با استفاده از اطلاعات تفضیلی سوخت انجام می‌گیرد.

چند نوع سیستم مدیریت سوخت در دنیا وجود دارد.

«سیستم بر پایه کارت»، از طریق «کارت اعتباری سوخت» تجارت سوخت را زیر نظر می‌گیرد. در این سیستم گزارش‌هایی بر اساس میزان سوخت مصرفی راننده تنظیم و داده‌های مورد نیاز به راحتی قابل دست‌یابی است.

«سیستم‌های مدیریت سوخت در محل» هم از خدمات سوختگیری ناوگان حمل ونقل یا تانک‌های ذخیره سوخت در محل استفاده می‌کنند. سوخت به هنگام سوختگیری یک وسیله نقلیه ردگیری می‌شود و سطح ذخیره شده در محل مدیریت می‌شود.

«سیستم مدیریت سوخت متحرک» هم به سیستم‌هایی مربوط می‌شود که عرضه سوخت را به ناوگان باری یا تجهیزات ساخت و ساز به عهده دارد.

به هر حال تمامی این سیستم‌ها به طور کامل به سرور مرکزی اینترنت وصل می‌شوند و به صورت مداوم به روز رسانی می‌شود.

تمامی اطلاعات مربوط به ناوگان حمل و نقل و وسایل حمل و نقل در این سرور مرکزی وارد می‌شود. ارتباط بین مرکز سوخت‌رسانی و سرور با استفاده از جی‌پی‌آر‌اِس GPRS یا با استفاده از شبکه اینترنتی خود بهره‌بردار از طریق وای‌فای یا شبکه کابلی انجام می‌شود.

از مزایای این سیستم به‌روز این است که بهره‌بردار سایت می‌تواند در هر زمانی نظارت خود را انجام دهد، آمار موجودی در هر زمان مشخص است و پیمایش یکپارچه مخزن، سرقت از این مخازن و کم‌فروشی را کاملا مشخص خواهد کرد.

از سویی کاغذبازی‌های اداره به حداقل می‌رسد و بهره‌بردار در هر زمان قادر است به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

دسترسی بهره‌بردار به اطلاعات متقابل و داده‌های به روز و زنده، و نه صرفا لیستی از اطلاعات، باعث خواهد شد که مدیریت سوخت فعال‌تر از قبل عمل کند و از این رو، صرفه‌جویی در مصرف سوخت در تمامی نقاط سیستم هم ممکن خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن