سدی برای احیای تالاب پریشان

وزیر نیرو در دومین روز از سفر به استان فارس، صبح امروز از عملیات اجرایی احداث سد نرگسی در شهرستان کازرون بازدید کرد.

به گزارش انرژی امروز، سد نرگسی بر روی رودخانه شیرین در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون و 60 کیلومتری جنوب غربی شیراز در حال انجام است.

محل و ساختگاه سد نرگسی بر روی رودخانه شیرین، از سرشاخه های رودخانه دالکی که از دو شاخه تنگ سرخون و تنگ گچی انشعاب می گیرد قرار دارد و متوسط بارندگی در حوزه مزبور حدود 760 میلی متر و آورد سالانه روخانه در حدود 350 میلیون مترمکعب است.

پس از بهره برداری از این سد، با انتقال بخشی از آب آن به تالاب بین المللی پریشان کازرون، این تالاب احیا و علاوه بر آن آب آشامیدنی و صنعتی این شهرستان و منطقه فراشبند نیز تامین خواهد شد.

کنترل و مهار سیلاب، تامین آب کشاورزی اراضی پایین دست به عنوان اهداف اصلی این طرح، تامین آب شرب و صنعت کازرون، فراشبند و منطقه صنعتی زاگرس جنوبی، تامین آب زیست محیطی و تولید انرژی برقابی از دیگر اهداف طرح تعریف شده است.

وزیر نیرو در جریان این بازدید گفت: با احداث و آبگیری سد نرگسی آب مورد نیاز برای احیای تالاب بین المللی پریشان در استان فارس تامین می شود.

رضا اردکانیان اظهار داشت: پروژه سد نرگسی طرح ارزشمندی است هم برای تامین آب شرب و کشاورزی و هم در زمینه احیای محیط زیست می‌تواند نقش آفرین باشد.

وزیر نیرو افزود: این طرح اکنون پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد اما لازم است با توجه به نیازهای آبی منطقه شتاب بیشتری گیرد.

وی اضافه کرد :ما در کنار سرعت عمل برای اجرای سد به آموزه‌های فنی و مهندسی و فرآیند اقلیم هم در احداث این سد توجه ویژه‌ای داشته ایم.

به گفته اردکانیان، موضوع تداوم و شتاب بخشی احداث سد نرگسی از سوی مسوولان استان فارس و نماینده کازرون در مجلس و مدیران آب دنبال می‌شود و یک اولویت برای شهرستان کازرون است.

وزیر نیرو اضافه کرد: مسائلی در زمینه دو روستای در محل دریاچه سد هم پدید آمده که با رایزنی منطقه‌ای حل می‌شود.

اردکانیان خاطر نشان کرد :امسال سد نرگسی 5 میلیارد تومان اعتبار اجرا دارد و با توجه به ظرفیت موجود این اعتبارات افزایش خواهد یافت.

وی گفت: بهره‌برداری از سد نرگسی مستلزم تداوم کار و استفاده از منابع مالی است و امیدواریم در این زمینه نیز گشایش های بیشتر ایجاد شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن