نگرانی خودروسازان از دورنمای ابری صنعت خودرو

در حالی که خودروسازان خود را برای آغاز نمایشگاه آماده می‌کردند، دولت آمریکا از طرحش برای وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد خبر داد و دونالد ترامپ تهدید کرد مالیات بر واردات خودروهای اروپایی را افزایش می‌دهد. خودروسازان هم‌صدا با رهبران اروپایی و آسیایی از این طرح انتقاد کردند و گفتند این تعرفه‌ها هزینه ساخت خودرو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود خودروسازان غیر آمریکایی نیروی کار در کارخانه‌هایشان در آمریکا را کاهش دهند.

شرکت‌های تویوتا، هیوندای و ب‌ام‌و بخش عمده‌ای از تولید کارخانه‌هایشان در آمریکا را به بازارهای دیگر صادر می‌کنند. آنها می‌گویند اگر کشورهای دیگر به تلافی بالارفتن تعرفه‌ها در آمریکا، تعرفه واردات خود را افزایش دهند، هزینه تولید در آمریکا افزایش خواهد یافت و این شرکت‌ها ناگزیند تولید و در نتیجه نیروی کار خود را کاهش دهند.

از سوی دیگر خودروسازان در اتحادیه اروپا با مشکل دیگری دست به گریبانند. براساس قوانین اتحادیه اروپا آنها باید میانگین تولید دی اکسید کربن محصولاتشان را تا سال ۲۰۲۱ به ۹۵ گرم در هر کیلومتر کاهش دهند. خودروسازان امیدوار بودند با عرضه ماشین‌های دیزل ،که دی اکسید کربن کمتری مصرف می‌کند، به موقع به این هدف برسند. اما در حالی که تقاضا برای ماشین‌های دیزل روندی رو به کاهش دارد در آستانه نمایشگاه ژنو، دادگاه فدرال آلمان حکمی صادر کرد که به شهرداری‌ها اجازه می‌داد برای کاهش آلودگی رفت و آمد ماشین‌های دیزل را ممنوع کنند. ماشین‌های دیزل اگرچه دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند اما در عوض گاز اکسید نیروژن تولید می‌کنند که از عوامل بیماری‌های تنفسی است.

بعد از برملا شدن تقلب فولکس‌واگن در آزمون آلایندگی موتورهای دیزل در سال ۲۰۱۵، محبوبیت این موتورها در جهان کاهش یافته است و تصمیم اخیر دادگاه آلمان به کاهش بیشتر تقاضا برای این خودروها دامن خواهد زد. در این شرایط خودروسازان برای رسیدن به هدف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا چاره‌ای جز عرضه بیشتر ماشین‌های الکتریکی و هیبرید ندارند و این نگرانی وجود دارد که آنها نتوانند به موقع محصولات خود را به بازار برسانند.

الکتریکی‌های نمایشگاه ژنو

پورشه با نمایش یک کانسپت جدید در ژنو نشان داد که در عرضه محصولات الکتریکی جدی است. کانسپت میشن ائی کراس توریزمو (Mission E Cross Tourismo)، ترکیب یک استیشن و یک شاسی‌بلند است و الگویی برای دومین ماشین الکتریکی پورشه خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد.

پورشه سرمایه‌گذاری برای تحقیق و ساخت ماشین‌های هیبرید و الکتریکی را دو برابر کرده و تا سال ۲۰۲۲ بیش از هفت میلیارد دلار برای ساخت ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اولین مدل الکتریکی این کارخانه سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد و این کارخانه امیدوار است با استقبال بازار بتواند بیش از بیست‌هزار دستگاه از این خودرو در سال بفروشد. پورشه می‌گوید استقبال از این تصمیم کارخانه آنها را به موفقیت مدل‌های بعدی امیدوار کرده است.

طول کانسپت جدید به انداز پورشه کاین، شاسی‌بلند بزرگ پورشه است. این ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. به گفته کارخانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۵ ثانیه است و در کمتر از ۱۲ ثانیه سرعتش از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با استفاده از شارژهای قوی تنها در پانزده دقیقه می‌توان باتری‌ها را تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

عضو جدید خانواده الکتریکی فولکس‌واگن

فولکس‌واگن چهارمین مدل از خانواده محصولات الکتریکی خود را در ژنو نمایش داد. کانسپت آی دی ویژن نمایشی از مدل سدان الکتریکی فولکس واگن و لوکس‌ترین محصول از این سری است که تا سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد.

فولکس‌واگن تا کنون هچ‌بک، شاسی‌بلند و یک ون از سری محصولات الکتریکی آی‌دی را نمایش داده است. قرار است اولین مدل از این سری سال آینده به بازار عرضه شود. برنامه فولکس‌واگن این است که تا سال ۲۰۲۵ یک میلیون دستگاه ماشین الکتریکی بفروشد.

این ماشین به طور غیرمستقیم جانشین لوکس‌ترین مدل فولکس‌واگن، فیتون خواهد شد. اگرچه ابعاد آن کوچکتر است اما به خاطر الکتریکی بودن، فضای داخل ماشین بزرگتر خواهد بود. اولین سری از این ماشین با فرمان ساخته می‌شود اما با همه‌گیر شدن فن‌آوری خودران در سالهای بعد فرمان حذف خواهد شد.

ویژن دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۳۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. به گفته کارخانه با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۶۵ کیلومتر حرکت کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن