مطالبه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از وزارت نفت

عصر روز گذشته دومین پنل تخصصی نفحات گاز با موضوع بررسی چالش های صادرات گاز با حضور رئیس درحالی در دانشگاه تهران برگزار شد که علی رقم درخواست های فراوان مسئولین برگزاری هیچ نماینده از وزارت نفت در این پنل حاضر نشد.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از مرکز مطالعات انرژی انجمن اسلامی مستقل دانشکده فنی دانشگاه تهران، در چند سال اخیر شاهد مناقشات زیادی بر سر قراردادهای گازی بوده ایم که در مواردی مانند کرسنت  بعد از انعقاد قرارداد منجر به خسارات مالی زیادی نیز گردید. مواردی هم مانند قرارداد فروش گاز به شرکت ایرانی نروژی IFLNG در مرحله ی تصویب به دلیل عدم رعایت منافع ملی تعلیق شد. به علاوه معلق ماندن برخی اقدامات در راستای فروش گاز به همسایگان و در مواردی از دست رفتن فرصت فروش  گاز به آن ها ، سوالاتی جدی درباره راهبرد وزارت نفت در قبال ذخایر گازی را پیش روی ما قرار داده است.

این موضوع باعث شده است که در قراردادهای منعقد شده از سوی وزارت نفت به علت نبود اولویت‌بندی و اقدام به موقع، فرصت‌های کشور در رقابت با سایر رقبا در بازار از دست برود. به عنوان مثال می توان به سرمایه گذاری عربستان برای احداث خط لوله تاپی از ترکمنستان به پاکستان و هند اشاره کرد که رقیب خط لوله صلح است که در صورت تکمیل این پروژه، بازار شرقی گاز ایران یعنی بازار بزرگ دو میلیارد نفری هند و پاکستان،  به طور کلی از دست خواهد رفت. همه ی این مسائل ضرورت و اهمیت برنامه ریزی و تعیین راهبرد و استراتژی در حوزه صادرات گاز را در کشور دوچندان می کند.

عدم وجود متولی ثابت و دست به دست شدن مسئولیت در زمینه تجارت گاز از شرکت نفت به شرکت گاز نیز از دیگر ایرادات ساختاری موجود است که ضرورت اصلاح آن احساس می شود.  فقدان متولی مشخص برای صادرات گاز موجب شده است تا در این حوزه برنامه‌ ریزی بلند مدت و یکپارچه صورت نگرفته و صادرات گاز کشور بلاتکلیف بماند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با توجه به ضرورت و اهمیت بررسی موارد فوق الذکر و دیگر چالش های موجود در زمینه صادرات گاز، از غلامحسین حسن تاش، عضو هیئت علمی موسسه بین المللی مطالعات انرژی، اسد الله قره خانی، نماینده و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نصرت سیفی رئیس اسبق شرکت ملی گاز برای حضور در پنل تخصصی «نفحات گاز» دعوت به عمل آوردند.

این در حالیست این انجمن اعلام کرد که علارقم تلاش های صورت گرفته همانند پنل نخست که در دی ماه سال جاری با موضوع بررسی و نقد قرارداد فروش گاز به شرکت ایرانی نروژی IFLNG، هیچ نماینده ای از جانب وزارت نفت جهت حضور در این پنل تخصصی معرفی نشد.

 این تشکل دانشجویی ابراز امیدواری کرد که  مسئولین وزارت نفت از انفعال در حوزه ی صادرات گاز بیرون آمده و نسبت به دغدغه ی جامعه ی علمی و دانشگاهی بی تفاوت نباشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن