پیگیری زیست محیطی دیوار مرزی ایران و ترکیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت امور خارجه ایران، ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه را از لحاظ مسایل زیست محیطی مشترک بین دو کشور در دست بررسی دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست خبری پایان سال خود با اشاره به قصد ترکیه براس ساخت دیوار مرزی با ایران اظهار کرد: ترکیه برای مقابله با تروریست قصد دارد دیواری به طول ١٨٠ کیلومتر با کمی فاصله از مرز دو کشور احداث کند. وی با اشاره به اینکه این دیوار در بخشی از حوضه آبریز ارس ساخته خواهد شد، افزود: از آنجا که ممکن است احداث این دیوار برای عبور و مرور حیات وحش و گذر آب‌های مرزی مشکل ایجاد کند، از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری هستیم تا مشکلات محیط زیستی احتمالی برطرف شود. کلانتری با تاکید بر اهمیت حفظ آب‌های مرزی گفت: مساله مذاکره درباره آب‌های مرزی به ویژه در شرق کشور درخصوص هامون از سوی وزارت خارجه با جدیت دنبال می شود. وی با اشاره به اهمیت روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر در زمینه مسایل محیط زیستی افزود: آلودگی رودخانه ارس یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری است. کلانتری گفت: یکی از مسایل اصلی در بخش بین الملل، معاهده پاریس است که باید بر اساس آن تا سال ٢٠٣٠ چهار درصد بدون شرط و ٨ درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای کشور را کاهش دهیم. معاون رییس جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان بر این توافق ایراداتی گرفته است که در حال رفع آن هستند، افزود: مشخص شده است اگر نسبت به کاهش ٨ درصدی تا قبل از رفع اشکالات اقدامی نکنیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ بنابراین مشکل قابل حل است. وی تاکید کرد: این توافق دستاورد بزرگی است و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مشکلات قابل حل است و از طریق وزارت خارجه پیگیری می شود. رییس سازمان محیط زیست درباره برنامه های این سازمان در رفع مشکل با گرد و غبار گفت: در این زمینه، توان خود را روی مهار کانون های داخلی گذاشته ایم البته در کنار آن در حال مذاکره با بخش بین الملل نیز هستیم. کلانتری افرود: در این زمینه دولت عراق خوب عمل کرده است؛ این کشور به تالاب های خود نسبت به ما بیشتر اهمیت می دهد و اولویت آنها در تخصیص همان مقدار آب کمی که از ترکیه وارد فرات می شود، تالاب ها هستند. وی ادامه داد: تفاوت تالاب های ایران و عراق، در نحوه قرارگرفتن آنها در حوضه آبخیز است؛ تالاب های عراق در جوار رودخانه ها قرار دارند اما تالاب های ایران مانند گاوخونی، جازموریان و ارومیه در انتهای بستر رودخانه ها هستند بنابراین اگر رودخانه آبی نداشته باشد، آبی هم به تالاب نمی رسد. به گفته کلانتری، تالاب هورالعظیم در ایران تنها حوضه آبی است که در انتهای رودخانه واقع نشده و بر همین اساس تا حدودی احیا شده است. وی با بیان اینکه روی رود درودزن، سد احداث شده است؛ بنابراین آبی وجود ندارد تا به تالاب بختگان برسد و گاوخونی نیز همین وضعیت را دارد، تاکید کرد: تالاب ها اولویت ما هستند و امیدواریم احیا شوند اما به شرطی که آب موجود باشد، هرچند تاکنون نیز چند تالاب احیا شده است.

حفاظت از مناطق حفاظت شده نباید با رفاه حال مردم منافات داشته باشد

کلانتری با تاکید بر اینکه حفاظت از مناطق حفاظت شده نباید با رفاه حال مردم منافات داشته باشد، گفت: ۲۵ درصد خلخال داخل زیستگاه‌ها است و همین موضوع مشکلاتی را برای معیشت و رفاه مردم ایجاد می‌کند. برای مثال سرمایه گذاران در این مناطق نمی‌توانند سند بگیرند و حتی توسعه و بهبود وضعیت ممکن نیست. قطعا با تصمیمات جدید شورای عالی محیط زیست ده‌ها هزار واحد مسکونی و تولیدی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: صرفا به دلیل اینکه برخی روستاها داخل زیستگاه‌ها قرار دارند نمی‌توانیم مردم این مناطق را قلع و قمع کنیم بلکه باید تکلیف آنها را مشخص کنیم و باعث بهبود رفاه و در عین حال بهبود وضعیت محیط زیست شویم بنابراین بی‌توجهی به رفاه حال مردم سیاست ما نیست.

اصلاح قانون معادن در دستور کار

وی درباره معادن درون مناطق حفاظت‌شده نیز اعلام کرد: متأسفانه قانون ۱۳۹۱ طوری اصلاح شده که معادنی که خارج از زیستگاه‌ها هستند هیچ مجوزی از محیط زیست نمی‌گیرند و دیگر اینکه معادنی که داخل زیستگاه یک بار از محیط زیست مجوز گرفته باشند دیگر محیط زیست اختیار ندارد که منعشان کند. این قانون باید اصلاح شود و به ضوابط قانونی برگردد.

چهار میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه لازم است

کلانتری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه بعد از آغاز مدیریتش در سازمان محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه متعلق به محیط زیست و به همین دلیل از اول هم جایش در سازمان محیط زیست بود. دریاچه حداقل ۴ میلیارد دلار پول می‌خواهد. آخرین مصوبه این بود که ستاد احیا برای دریافت فاینانس خارجی وارد مذاکره با خارجی‌ها شود.

به دنبال افزایش اعتبارات برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هستیم

وی تأکید کرد: البته پروژه یوز به این دلیل متوقف نشده است. هرچند که منابع مالی بین‌المللی آن پروژه از یک سال قبل متوقف نشده بود. الان برنامه محدوده وسیعی برای یوز در نظر گرفته‌ایم که ۳۰ هزار هکتار را در نظر گرفتیم و البته کارشناسان ۸۵ هزار هکتار را لازم می‌دانند. الان با سازمان برنامه در حدود ۴۵ هزار هکتار مذاکره کرده‌ایم و سازمان برنامه هم موافقت اولیه کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه آن خواهد بود.

کلانتری در پاسخ به اینکه چرا نسبت به خبرنگاران موضع دارد و علیرغم ادعاهایش درباره گفتگو، خود به گفتگو با خبرنگاران نمی‌نشیند و چرا فعال محیط زیست به سرنوشت هومن جوکار دچار می‌شود و رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید اطلاعات نداریم گفت: من حرف‌های شما را کاملاً قبول دارم. اتفاقاتی که می‌افتد بخشی به خاطر این است که با اطلاعات خیلی کم می‌خواهیم بگوییم حق با ماست. آقای رئیس جمهور چهار وزیرش را برای پیگیری پرونده گذاشته اما به جایی رسیده است؟ من نمی‌توانم واقعاً بگویم این‌ها مقصر هستند یا نیستند. آقای هومن جوکار که من چند باری دیدمش اصلاً به نظر نمی‌رسد اطلاعات اولیه سیاسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه یک طرف ما قدرت دارد و اهل گفتگو هم نیست و فشارهایشان را هم تحمل می‌کنیم. مساله آب که مساله پنهانی نیست. آقای وزیر اطلاعات گفتند این‌ها اطلاعات آب را به آمریکا می‌داده‌اند. من گفتم این حتماً درست نیست چرا که من اطلاعات دقیق دریاچه ارومیه را از یک دانشگاه آمریکایی می‌گرفتم! من هم واقعاً نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهار نظر بکنم و غیر از هومن جوکار بقیه را از نزدیک هم نمی‌شناسم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره کشاورزان شرق اصفهان نیز گفت: وزیر کشاورزی تا دو سه ماه پیش اعتقادی به کم‌آبی نداشت.  ما باید سیاست‌هایمان طوری باشد که بتوانیم با کم‌آبی حداقل خسارت رو ببینیم. نمی‌شود که صنایعی مثل فولاد همه آب را ببرند و حقابه‌ای به کشاورزان شرق اصفهان نرسد.

پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر محیط زیست  بلامانع است

کلانتری درباره ماهی تیلاپیا هم گفت: انواع ماهی تیلاپیا داریم که این نوعی که به کشور آمده خطری ایجاد نمی‌کند و در استان‌هایی که رودخانه ندارد چه خطری دارد تیلاپیا تولید کنیم؟ به لحاظ ارزش غذایی هم کمتر از گوشت نیست. ما نمی‌توانیم کشور را از تولید و اشتغال به خاطر محیط زیست محروم کنیم.

وی تصریح کرد: ما نباید قیم بخش خصوصی باشیم. پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر ما بلامانع است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن