تعهد 50 میلیون دلاری سینا به سازمان بنادر و دریانوردی
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، با اشاره به ارتقای نرمافزار خدماتدهی به کشتیها در بندر شهیدرجایی گفت: نرمافزار جدید علاوه بر کاهش هزینههای ارائه خدمات، باعث سرعت انجام عملیات و ارتقای سطح خدماتدهی در ترمینال خواهد شد.
به گزارش «انرژی امروز» مجتبی دلگشایی با بیان اینکه شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا در سال 92 وارد بورس شد، اظهار کرد: این شرکت در بنادر امام خمینی، نوشهر، شهیدرجایی و بوشهر حضور عملیاتی دارد.
وی با اشاره به عملکرد شرکت سینا در بندر امام، گفت: در بندر امام خمینی، علاوه بر اینکه یک ترمینال جنرال کارگو در اختیار داریم، اپراتور اصلی پایانه نفتی نیز هستیم .
دلگشایی، با اشاره به بهرهبرداری از پایانه نفتی بندر امام در سال 95، گفت: این پایانه شامل 2 پست اسکله است که هر یک توانایی پهلودهی به کشتیهایی تا ظرفیت 45 هزار تن را دارد.
وی با بیان اینکه اسکلههای این پایانه مخصوص تخلیه و بارگیری مواد نفتی است، گفت: با نصب 8 دستگاه لودینگ آرم (بازوهای مخصوص بارگیری) که هر یک توان تخلیه و بارگیری 800 تن مواد نفتی را در ساعت دارند، ظرفیت ایدهآل و سرعت خوبی برای تخلیه و بارگیری و ترانزیت مواد نفتی از بندر امام فراهم شده است.
این مقام مسوول در شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، ادامه داد: علیرغم سرمایهگذاریهای انجام شده در پایانه نفتی بندر امام، اما به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت و مشکلات امنیتی در عراق، ترانزیت مواد نفتی با مشکل مواجه شده است و امیدواریم با رفع مشکلات پیشرو این پایانه به طور کامل فعال شود.
وی تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر پایانه نفتی بندر امام برای واردات مواد نفتی و به صورت محدود در بخش ترانزیت فعال است، اما به دلیل مشکلات جهانی و منطقهای، بازاری که برای آن پیشبینی کرده بودیم به صورت صددر صد محقق نشده است.
به گفته وی، پروژه پایانه نفتی بندر امام به عنوان اولین پروژه زیرساختی بخش غیر دولتی در حوزه احداث اسکله در بنادر مطرح شد.
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، درباره به عملکرد شرکت متبوعش در بندر نوشهر، گفت: همه فعالیتهای عملیاتی بندر نوشهر توسط شرکت سینا انجام میشود.
سرمایهگذاری 24 میلیارد تومانی برای احداث 4 باب انبار در بندر نوشهر
وی با اشاره سرمایهگذاری 24 میلیارد تومانی شرکت سینا برای احداث 4 باب انبار سرپوشیده در بندر نوشهر، گفت: این انبارها برای نگهداری انواع کالاهای جنرال کارگو و فله با وسعت 24 هزار متر مربع فضای سرپوشیده در سال گذشته به بهرهبرداری رسید.
دلگشایی، افزود: این انبارها در جذب کشتیهای بویژه در زمینه خدماتدهی به کشتیهای حامل غلات در بندر نوشهر نقش مهمی دارند.
وی درباره بندر شهیدرجایی گفت: از سال 93 کلیه فعالیتهای ترمینال شماره 2 بندر شهید رجایی که بزرگترین ترمینال کانتینری کشور است، در اختیار شرکت سینا قرار گرفت.
ارتقای نرمافزار خدماتدهی به کشتیها در بندر شهید رجایی
این مقام مسوول در شرکت سینا، از برنامهریزی برای تغییر نرمافزار خدماتدهی به کشتیها در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در همه ترمینالهای کانتینری دنیا، کلیه برنامهریزیهای ترمینال از طریق نرمافزار انجام میشود، در حالیکه نرمافزاری که هماکنون در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی استفاده میشود، فاقد برنامهریزی برای انجام عملیات است.
وی با بیان اینکه تغییر نرمافزار خدمات دهی به کشتیها یکی از مهمترین اولویتهای ما در بندر شهید رجایی است، گفت: نرمافزاری که در دست تهیه است با برنامهریزی برای تخلیه و بارگیری کشتی، علاوه بر کاهش هزینههای ارائه خدمات، باعث سرعت انجام عملیات و ارتقا سطح خدمات دهی در ترمینال خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، تصریح کرد: با تدابیر نرمافزاری اندیشیده شده در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی، توانستیم علاوه بر ارتقای سطوح خدمات دهی به کشتیها، در جهت بازگشت خطوط کشتیرانی کانتینری به بندر شهید رجایی پس از لغو تحریم، گامهای موثری برداریم، بهطوریکه در حال حاضر حدود 23 خط کشتیرانی کانتینری بزرگ جهان در بندر شهید رجایی ویندو دارند و ساعت و روز ورود و خروج کشتیهایشان برنامهریزی شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب همه کانتینرهایی که مقصد نهایی آنها ایران است و یا قصد دارند از طریق ایران ترانزیت شوند، به طور مستقیم از بنادر مبدا بارگیری و در بندر شهید رجایی تخلیه میشوند.
دلگشایی، افزود: در زمان تحریم به دلیل محدودیتهای جهانی وضع شده، تقریبا همه خطوط کشتیرانی بزرگ، بنادر اصلی کشور را ترک و محمولههای خود را در بنادر حاشیه خلیج فارس تخلیه میکردند، به این ترتیب کالاهای مورد نیاز ما از بنادر منطقه و با کشتیهای کوچک به کشور منتقل میشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژهها ما در بندر شهید رجایی، ایجاد ترمینال اختصاصی کانتینری در مساحت 15 هکتار و است که این پروژه با 75 میلیارد تومان سرمایهگذاری، هماکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دلگشایی، با اشاره به عملکرد سینا در بندر بوشهر، گفت: همه خدمات بندر بوشهر که شامل جنرال کارگو و کانتینر است توسط این شرکت انجام میشود.
وی با اشاره به سرمایهگذاری شرکت سینا در ترمینال کانتینری بندر بوشهر، گفت: حجم سرمایهگذاری این پروژه 125 میلیارد تومان بود.
سینا، اولین شرکت واردکننده گنتریکرین به صورت ملکی
وی با بیان اینکه در بندر بوشهر تجهیزات کانتینری و گنتریکرین به صورت ملکی در اختیار این شرکت است، گفت: اولین شرکت بعد از سازمان بنادر و دریانوردی هستیم که گنتریکرین را به صورت ملکی وارد کشور کردیم. این تجهیزات از شرکت لیبهر آلمان خریداری شده است.
دلگشایی با بیان اینکه با انجام این سرمایهگذاریها بندر بوشهر به دومین بندر کانتینری کشور تبدیل شد، گفت: اگرچه بندر بوشهر از نظر ظرفیت تخلیه و بارگیری فاصله زیادی با بندر شهید رجایی دارد، اما از بنادر همردیف خود پیشی گرفت و به دومین بندر کانتینری کشور تبدیل شد.
او خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاریهای انجام شده در این پروژه به حدود 65 تا 70 درصد ظرفیت پیشبینی شده دست یافتیم به این ترتیب برای توسعه فعالیتهای کانتینری در این بندر باید وارد سرمایهگذاری های جدید میشدیم.
پیشرفت 25 درصدی فاز نخست احداث بندر کانتینری در جزیره نگین
دلگشایی، با اشاره به سرمایهگذاری شرکت سینا در جزیره نگین، گفت: یکی از پروژههای مهم در طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین، احداث پایانه کانتینری با سرمایه گذاری حدود 300 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: فاز اول این پروژه با سرمایهگذاری 150 میلیارد تومان، برای احداث 600 متر اسکله کانتینری و 15 هکتار محوطه پسکرانه در حال احداث است و هماکنون حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دلگشایی از سرمایهگذاری 150 میلیارد تومانی شرکت سینا در 2 سال اخیر خبر داد و گفت: حجم سرمایهگذاری ما با احتساب پایانه نفتی بندر امام در 5 سال گذشته، به 300 میلیارد تومان میرسد.
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، حضور در بندر چابهار را یکی از برنامههای آتی این شرکت اعلام کرد و گفت: در صورت توافق سازمان بنادر و دریانوردی، ما آماده خدمت رسانی در بندر چابهار هستیم.
حضور مشترک سینا و یورگیت در مزایده بندر شهیدرجایی
وی با اشاره به حضور سینا در مزایده بندر شهید رجایی، گفت: در این مزایده با مشارکت شرکت یورگیت آلمان، که اولین پورت اپراتور کانتینری اروپا محسوب میشود، حضور داریم و حدود 50 میلیون دلار به سازمان بنادر و دریانوردی تعهد سرمایهگذاری خواهیم داشت.
دلگشایی، درباره آخرین وضعیت مذاکرات بینالمللی شرکت سینا، گفت: قبل از اجرای برجام، با شرکت یوروگیت آلمان مذاکرات متعددی داشتیم، و یک توافقنامه در زمینه مشارکت در سرمایهگذاری برای تجهیز بنادر ایران، به امضا رساندیم.
وی با اشاره به تاثیرات مثبت لغو تحریم در مذاکرات بینالمللی دریایی، گفت: اجرای برجام، علاوه بر تسهیل روابط تجاری ایران با جامعه جهانی، باعث ورود دوباره خطوط کشتیرانی کانتینری به بندر شهید رجایی شد.
آمادگی فروشندگان تجهیزات کانتینری برای همکاری با ایران
این مقام مسوول در شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا، خاطرنشان کرد: شرایطی که اجرای برجام برای تبادل فعالیتهای تجاری بین شرکتهای ایرانی و خارجی، فراهم کرده است میتوانیم به برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و فروشندگان ماشینآلات و تجهیزات استراتژیک کانتینری اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در زمان تحریم هیچ یک از فروشندگان حتی حاضر به گفتگو با ما نبودند، اما امروز همه آنها آمادگی لازم را برای فروش تجهیزات، تامین مالی و حضور مشترک پروژهها اعلام و در برخی موارد در مرحله امضای قرارداد هستند.