تشدید گرمای سطح زمین با تغییر کاربری زمین

تغییر کاربری زمین گرمایش جهانی را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» تغییرات اخیری که بشر بر روی سطح زمین ایجاد کرده است باعث شده است سطج کره زمین گرم‌تر شود. دانشمندان می‌گویند فعالیت‌هایی چون از بین بردن جنگل‌ها برای گسترش و توسعه کشاوری در نواحی حاره‌ای باعث به هم خوردن تعادل انرژی سطح زمین و در نتیجه بالا رفتن دمای سطح زمین شده و گرمایش جهانی را تشدید می‌کند.

اکوسیستم‌های طبیعی نقشی حیاتی در مقابله با تغییرات اقلیم، آلودگی هوا و فرسایش خاک بازی می‌کنند.

تحقیق جدیدی که توسط تیمی از محققان مرکز تحقیقات جوینت، خدمات علمی و دانش کمسیون اروپا، انجام داده‌اند جنبه‌های کمتر شناخته‌ شده‌ای از این اکوسیستم‌ها و به طور ویژه جنگل‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که این اکوسیستم‌ها قادرند کره خاکی را در برابر گرمایش جهانی حفاظت کنند.

این محققان از داده‌های ماهواره‌ای برای آنالیز تغییرات پوشش گیاهی کره زمین از سال 2000 تا 2015 استفاده کرده و این تغییرات را به تعادل انرژی سطح زمین مرتبط کرده‌اند.

تغییر در پوشش گیاهی سطح زمین، باعث تغییر خصوصیات سطح زمین مثل مقدار پراکنش حرارت توسط بخار آب و سطح انعکاس اشعه خورشید به فضا شده و همین امر تاثیری شدید بر دمای سطح زمین دارد. دمای سطح زمین هم در نهایت دمای کل کره را بالا می‌برد.

در نهایت دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از بین بردن پوشش گیاهی هر منطقه به منظور افزایش سطح مناطق کشاورزی، بر افزایش دمای آن منطقه تاثیر مستقیمی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن