آغاز دور جدید مجادله گازی اوکراین با روسیه

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرده در صورت عدم عبور خط لوله گاز نورداستریم 2 از بستر دریای بالتیک، روسیه مجبور است قرارداد جدیدی برای ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا با این کشور منعقد سازد.

به گفته قائم مقام وزیر امورخارجه اوکراین، اولنا زرکال، اتحادیه اروپا باید شرایط یکسانی برای تمامی کشورها در زمینه خرید و ترانزیت گاز ایجاد نماید، در این صورت گازپروم قادر نخواهد بود به تنهایی از امتیازات به دست آورده بهره مند شود.

طبق اظهارات زرکال، قرارداد گازی 2009 بین گازپروم روسیه و نفتوگاز اوکراین برای عرضه و ترانزیت گاز در 2019 به پایان خواهد رسید: `ما در تلاش هستیم قراردادهای جدیدی در این زمینه منعقد کنیم که مطابق با بسته سوم انرژی اروپا، هر شرکتی از جمله گازپروم اجازه دسترسی به خطوط لوله ما را داشته و شرکت های دیگری هم بتوانند در زمینه انتقال گاز به اروپا فعالیت نمایند`.

به اعتقاد وی، قوانین بسته سوم انرژی اروپا تمامی فعالان بازار گاز این اتحادیه را شامل می شود، اما سوال اصلی اینجاست که کدام شرکت وظیفه تامین، انتقال و فروش گاز به مصرف کنندگان را برعهده دارد؟ تمامی این وظایف باید مستقل از یکدیگر انجام شوند و هیچگونه امتیاز انحصاری در این زمینه وجود ندارد. اما مشخص است گازپروم به هیچ عنوان با این شرایط موافقت نخواهد کرد.

پروژه نورداستریم 2 شامل دو خط لوله موازی با مجموع ظرفیت سالانه 27.5 میلیارد مترمکعب گاز است. اوکراین، لهستان، آمریکا، کشورهای حوزه بالتیک، دانمارک و چندین کشور اتحادیه اروپا مخالف ساخت آن هستند، اما کمیسیون اروپا همچنان در حال مذاکره برای نهایی شدن ساخت این پروژه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن