استقبال بازارهای نفت از تغییرات امنیتی ترامپ

بازار نفت روزهای پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است. اوایل هفته، قیمت نفت به خبرهای واصله از اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد کاهش ذخایر نفت خام آمریکا واکنشی دور از انتظار نشان داد. اما در روز پنجشنبه و جمعه واکنش بازارهای نفتی به برکناری مشاور امنیت ملی مک مستر و انتصاب جان بولتون، دیپلمات باسابقه و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد به جای وی با افزایش قابل توجه قیمت همراه بود.

بهای نفت برنت از بشکه ای 70 دلار عبور کرد و نفت وست تگزاس اینترمدیت هم به بشکه ای 65 دلار افزایش یافت.

در میان سیاستمداران آمریکایی، نام بولتون همراه با مایک پمپئو، گزینه انتخابی ترامپ برای جانشینی رکس تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه، همواره تداعی کننده ستیزه جویی و جنگ طلبی بوده است. بویژه که هر دو این افراد از مخالفان سرسخت توافق هسته ای ایران به شمار می روند، توافقی که در زمان باراک اوباما پایه های آن بنیان نهاده شده و خود ترامپ نیز از آن به عنوان بدترین قرارداد در تاریخ آمریکا نام برده است.

بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند که با انتصاب های جدید از سوی ترامپ، تحریم های بیشتری انتظار ایران را می کشد که می تواند تاثیری منفی بر صنعت نفت این کشور داشته باشد.

طبق گزارش پلاتس، ایران در حال حاضر روزانه بالغ بر 3.83 میلیون بشکه نفت تولید می کند. حتی اگر فقط روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به دلیل تحریم ها به بازارهای نفتی صادر نشود یا مشتریان به دلیل ترس از تحریم های آمریکا از خرید نفت ایران امتناع ورزند، بازارهای نفتی به شدت در تنگنا قرار خواهند گرفت. اگر این شرایط با شایعات اخیر در مورد تمدید توافق کاهش تولید کارتل نفتی با روسیه تا 2019 همراه شود، می توان افزایش قابل توجه قیمت نفت را انتظار داشت.

 در حال حاضر، هر یک از کشورهای عضو اوپک می توانند به سادگی با افزایش تولیداتشان، سهم کاهش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی را جبران نمایند، از سوی دیگر افزایش تولید از سوی آمریکا، کانادا و برزیل نیز می تواند جبران کننده خلا ناشی از کاهش صادرات نفت ایران باشد، اما اوپک و شرکایش بویژه روسیه ترجیح می دهند کشوری از میان اعضای این سازمان این وظیفه را برعهده بگیرد.

اگرچه از منظر عربستان، شرایط به وجود آمده بسیار ایده آل به نظر می رسد. قیمت نفت دقیقا در زمانی در حال افزایش است که شاهزاده جوان سعودی محمد بن سلمان، طی سفر اخیر خود به آمریکا به شدت در تلاش بود تا صاحبان صنایع در آمریکا را ترغیب به سرمایه گذاری در عربستان نماید. اگر قیمت نفت به بالاتر از بشکه ای 60 دلار افزایش یابد، اقتصاد عربستان از رونق قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن