هشدار ریک پری به مسکو: عزم امریکا برای پایان سلطه گازی روسیه بر اروپا

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی شدیداللحن به مسکو و بازارهای انرژی اروپا هشدار داد عرضه انرژی آمریکا به شرق اروپا، یکی از گزینه های پیش روی ایالات متحده برای کاهش نفوذ روسیه در این منطقه است.

وی همچنین اظهار داشت که حملات سایبری روسیه به بخش انرژی آمریکا نوعی اقدام به جنگ محسوب می شود. سخنان ریک پری درست یک هفته بعد از افشاگری وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن بخش های زیرساختی و کلیدی آمریکا از جمله انرژی، هسته ای، تاسیسات تجاری، آب، ناوگان هوایی از سوی هکرهای روسی به گوش رسید که حداقل از مارس 2016 آغاز شده بود.

طبق قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا، تلاش های آمریکا می بایست امنیت انرژی در اروپا را بهبود بخشیده و در آن صراحتا ذکر شده است که روسیه از انرژی به عنوان سلاحی برای تحت سلطه قراردادن کشورهای این منطقه استفاده می کند.

طی ماه های اخیر، روابط واشنگتن و مسکو به دلایل متعدد به پایین ترین سطح خود کاهش یافته که از آن جمله می توان به دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، درگیری های مسکو در اوکراین و سوریه و اخیرا هم مسمومیت مشکوک یک دانشمند روسی در انگلیس اشاره کرد.

به گزارش نشریه پلاتس، هشدار ریک پری با واکنش های متفاوتی از سوی کشورهای اروپایی مواجه شده است. از یک سو آلمان که از دیرباز حامی روسیه به شمار می رفت، این روزها تا حدی نسبت به نفوذ روسیه در منطقه حساسیت نشان می دهد و از سوی دیگر نگاه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در مورد انگیزه آمریکا برای صادرات LNG به بازارهای اروپایی با شک و تردید همراه است.

علاوه بر آن، درگیر شدن با روسیه برای سلطه بر بازارهای گازی اروپا کار دشواری به نظر نمی رسد، زیرا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تا اواخر دهه کنونی بالغ بر 5 پروژه بزرگ صادرات LNG در این کشور به تولید و بهره برداری خواهد رسید که آمریکا را بعد از قطر و استرالیا به سومین صادرکننده بزرگ LNG در جهان تبدیل می کند.

به گزارش فایننشال تایمز، علیرغم افزایش رقابت و نگرانی ها در مورد سلطه گازی روسیه بر اروپا، سال گذشته میزان صادرات گاز این کشور به اتحادیه اروپا 8.1 درصد افزایش یافت.

براساس همین گزارش، گازپروم، غول گازی روسیه و بزرگ ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان که دارای امتیاز انحصاری شبکه خطوط لوله گازی روسیه به اروپاست، بالغ بر 40 درصد از نیازهای گازی این اتحادیه را تامین می کند. اگرچه این شرکت برای حمایت از سهم بازارش در مقابل خرید گاز کشورهای اروپایی از قطر و سایر تولیدکنندگان، ناچار شد طی سال های اخیر قیمت پیشنهادی خود را کاهش دهد.

از سوی دیگر، پروژه جاه طلبانه و چالش برانگیز نورداستریم 2 نیز قرار است سال آینده به اتمام رسیده و بهره برداری از آن آغاز شود؛ علاوه بر آن، براساس قیمت گاز بازار هنری هاب، LNG آمریکا برای مشتریان اروپایی از نظر هزینه بسیار گران تر از گاز روسیه تمام خواهد شد،  در این صورت باز هم تنگ تر شدن حلقه انحصار روسیه بر سهم بازار گاز اروپا و تاثیرات ژئوپلتیک آن، کار آمریکا برای غلبه بر سلطه روسیه را دشوارتر خواهد ساخت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن