میزان نیتروژن اقیانوس‎ها افزایش یافت

حجم نیتروژنی که در پی فعالیت‎های انسانی وارد آب اقیانوس‌ها می کنند، اندازه گیری شد. فعالیت‎های انسانی بیش از هر فعالیت طبیعی دیگری سطح نیتروژن اقیانوس‎ها را افزایش می‎دهد و موجب می‎شود مقدار نیتروژنی که وارد اقیانوس ها می شود 50 درصد افزایش یابد.

 بر اساس تازه ترین ارزیابی‎ها از تاثیر و شدت نیتروژن جوی و انسانی ورودی به اقیانوس‎ها که توسط گروه مشترکی از متخصصان در واحد جنبه های علمی محافظت از محیط زیست دریایی (GESAMP)، یکی از واحدهای مشاوره سازمان ملل، انجام شد حجم نیتروژنی که در پی فعالیت‎های انسانی وارد آب اقیانوس ها می کنند، اندازه گیری شد.

نیتروژن زیاد از طریق باران یا ریزش غبار (در نتیجه سوزاندن سوخت های فسیلی) وارد آب اقیانوس‎ها می شود.

وجود چرخه نیتروژنی برای زندگی جانداران لازم است. گاز نیتروژن راکد در اتمسفر در آب اقیانوس‎ها حل می‎شود و تبدیل به نیتروژن واکنش‎پذیر شده و توسط اورگانیزم‎های دریایی به عنوان غذا جهت رشد و توسعه استفاده می‎شود.

اما مقدار زیاد نیتروژن به ویژه در برخی نقاط اقیانوس‎ها موجب بروز مشکلاتی نظیر رشد بی رویه جلبک ها و رهاسازی گاز گلخانه ای اکسید نیتروژن می شود.

ورود جوی فرم‌های واکنش پذیر نیتروژن به اقیانوس‎ها هم اکنون چهار برابر بیش از مقدار آن در سال 1850 میلادی برآورد می‌شود. در نقاطی که میزان آلایندگی جوی بالاست، مانند جنوب شرق آسیا، اروپا، و آمریکای شمالی، مقدار ورود نیتروژن واکنش پذیر به آبها به نسبت بالاتر از سایر نقاط است.

بر اساس این گزارش میزان آلایندگی نیتروژن ناشی از فعالیت‎های انسانی تا سال 2050 میلادی تقریبا ثابت باقی خواهد ماند اما میزان دقیق آن به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن