راه‌اندازی پورتال 10میلیون دلاری بهره‌وری آب فائو

فائو ابزار ماهواره‌ای جدیدی را برای کشورهای کم آب به‌منظور تقویت بهره‌وری کشاورزی ارائه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از کانال تلگرامی حقوق و حکمرانی آب،  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با بودجه اعطایی دولت هلند، ابزار جدیدی را ارائه کرد که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های ماهواره‌ای امکان اندازه‌گیری موثر استفاده از آب کشاورزی، به ویژه درکشورهای کم‌آب از جمله ایران را فراهم می‌کند.

 با استفاده از«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» (WaPOR) بر روی اینترنت می‌توان تحلیلی مشروح از میزان آب استفاده شده در سیستم‌های کشاورزی را ملاحظه نمود و شواهدی تجربی درباره اینکه چگونه می‌توان از میزان آبی معین بیشترین بهره‌وری را برد، تولید کرد.

 «پورتال بهره‌وری آب بادسترسی آزاد» با ارزیابی داده‌های ماهواره‌ای و تولید نقشه با استفاده از قدرت پردازش گوگل‌ارث (Google Earth) نشان می‌دهد که به ازای هر متر مکعب آب مصرفی چه مقدار زیست‌توده و محصول تولید می‌شود. این نقشه‌ها هر 10 روز یکبار بروزرسانی شده و می‌توان آنها را با وضوح 30 تا 250 متر مشاهده کرد.

 گروه فن‌آوری اطلاعات فائو و کارشناسان آب و خاک این آژانس تخصصی سازمان ملل «پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» را طی یک پروژه 10 میلیون دلاری با حمایت مالی دولت هلند طراحی کرده‌اند.

این پروژه با هدف تحت پوشش قرار دادن کشورهایی که با کم‌آبی فیزیکی یا زیرساختی در آفریقا و خاورمیانه مواجه بوده و یا به زودی دچار بحران می شوند، انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن