توضیحات چینی‌ها درباره سانچی قانع کننده نیست

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، در خصوص چرایی بروز سانحه برای سانچی با اشاره به سفری که با کمیسیون عمران مجلس به چین داشته، گفت: یک ماه بعد از حادثه نشستی با مسئولان کشور چین در خصوص این حادثه برگزار شد که برخی توضیحات آن‌ها قانع کننده نبود.

مجید کیان پور ادامه داد: توقف روند اطفای حریق در شب، چرایی عدم تغییر جهت کشتی با تکنیک‌های دریانوردی برای کاهش ورود دود و آتش به داخل سانچی و بی توجهی به غرق شدن آن از نکاتی بود که از سوی تیم ایرانی قانع کننده نبود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سانچی ابتدا در عمق 50 متری و پس از آن در عمق 100 متری و در نهایت غرق شد، گفت: متاسفانه تاخیر پیگیری مسئولان در این حادثه نیز مورد انتقاد است.

دغدغه چینی‌ها در سانحه سانچی آلودگی زیست محیطی بود

کیان پور با بیان اینکه طبق اظهارات چینی ها بررسی لکه نفتی با ماهواره صورت گرفته بود، گفت: متاسفانه دغدغه چینی ها در سانحه سانچی به لحاظ زیست محیطی بوده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد چینی ها از روز اول کسی در این حادثه زنده نمانده زیرا در نتیجه برخورد دو کشتی قبل از انفجار به علت انتشار گازها خدمه جان خود را از دست داده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که چرا خدمه سانچی خود را به اتاق ایزوله نرسانده اند، گفت: فرصتی برای خدمه و کارکنان در جهت رساندن خود به این اتاق وجود نداشته زیرا نهایت 3 دقیقه فرصت وجود داشته است.

کیان پور ادامه داد: اگر فرصت برای خدمه وجود داشت حتما خود را نجات می دادند اما شدت حادثه فرصت هر نوع عکس العمل و اقدام را از آن ها گرفته است.

تحریم‌ها علت نصب پرچم پاناما بر سانچی بود

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی نصب پرچم پاناما بر روی سانچی و همچنین مقصد دقیق این کشتی، گفت: مقصد تا جایی که می دانیم کره جنوبی بوده و علت نصب پرچم پاناما تحریم ها بوده است زیرا در زمان تحریم ها ما مجبور به تغییر تاکتیک ها هستیم.

کیان پور در پاسخ به این سوال که در برخورد دو کشتی عمدی  در کار بود یا خیر، افزود: خیر سمت راست کشتی کریستان کامل سوخته بود و علت نجات پیدا کردن خدمه کشتی کریستان محل قرار گیری قایق نجات بود.

وی ادامه داد: محل قرارگیری قایق نجات سانچی به گونه ای بوده که امکان استفاده از آن بعد از حادثه وجود نداشته اما کشتی کریستان به این صورت نبوده است.

امکان تجدیدنظر در طراحی کشتی‌های همچون سانچی

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه حادثه رخ داده برای سانچی در دنیا در نوع خود کم نظیر بود، تصریح کرد: چنین حادثه ای تاکنون رخ نداده و این باعث می شود که حتی آیین نامه طراحی این نوع کشتی ها و حتی مکان قرار گیری قایق نجات در آن ها تجدید نظر شود.

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظر ها در خصوص پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه کریستان، گفت: بعید است جعبه سیاه کریستان پاک شده باشد.

کیان پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا در سوانح هیچ گاه علت دقیق حادثه مشخص نمی شود، افزود: چون معمولا بازمانده ای بعد از حادثه وجود ندارد که بخواهد شرایط را تعریف کند و بیشترین شواهد ما همان جعبه سیاه و آثاری باقی مانده است به همین دلیل هم خیلی طول می کشد تا علل واقعی سانحه مشخص شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم علت دقیق سانحه مشخص شود باید کوچک ترین قطعات هواپیما مورد بررسی واقع شود زیرا در چنین سوانحی پیدا کردن علت بسیار پیچیده است به دلیل اینکه با یک مسئله و هزار فرضیه رو به رو هستیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن