منافع ملی، تقابل ائتلاف حاکم بر آلمان و ترامپ بر سر نورداستریم 2

انتقادهای ترامپ از نحوه همکاری کشورهای اتحادیه اروپا با روسیه در زمینه انرژی این بار آلمان را نشانه گرفته است، اما ائتلاف حاکم بر این کشور صراحتا مخالفت خود با اظهارات ترامپ که مغایر با پیمان ترنس – آتلانتیک است را اعلام کرد.

روز سه شنبه، دونالد ترامپ در کاخ سفید اعلام کرد آلمان در حالی که به تعهداتش در تامین بودجه غیرمستقیم ناتو عمل نمی کند، وارد پروژه ای شده که مستقیما این کشور را به روسیه متصل کرده و با این کار، میلیاردها دلار به این کشور تقدیم می کند، این کار پذیرفتنی نیست.

به گفته یواخیم پفیر عضو ارشد حزب دمکرات، اظهارات اخیر ترامپ، حاکی از آن است که وی به دلیل کاهش هزینه های آلمان برای ناتو و گسترش روابط با روسیه در زمینه انرژی، بزرگ ترین اقتصاد اروپا را نشانه گرفته، ضمن آن که پروژه نورداستریم 2 باعث بروز برخی تنش ها میان آلمان و دیگر متحدان اروپاییش نیز شده است.

تیمون گرملز، از اعضای حزب سوسیال دمکرات نیز با مضحک خواندن اظهارات ترامپ، افزود به دنبال تلاش های ناموفق رئیس جمهور آمریکا در اعمال تعرفه های سنگین بر فولاد و آلومینیوم، این بار و برای حفاظت از منافع ملی خود، منافع ملی آلمان را نشانه گرفته است.

تضاد منافع

توسعه خط لوله گازی نورداستریم 2 به دلیل افزایش وابستگی به گاز روسیه باعث بروز نگرانی  در میان کشورهای اروپای شرقی بویژه لهستان و کشورهای حوزه بالتیک شده است. یونیپر، انجی، رویال داتچ شل، او.ام.وی و وینترشال شرکای گازپروم در این پروژه به شمار می روند.

به گفته رودریک کایزوتر، عضو کمیته امورخارجه مجلس آلمان، فارغ از دوگانگی اتحادیه اروپا بر سر خط لوله، منافع آمریکا سیاست انرژی اروپا را تعیین نخواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن