بهانه‌هایی برای خروج گلادیاتورهای بهشت

ماجرا از آنجا آغاز شد که شهردارِ حالا دیگر سابق تهران، در مراسم روز زن پای تماشای یک مراسم رقص کودکان نشست و همین تماشای مراسم بهانه را داد دست آنهایی که گلادیاتورهایی از جنس نجفی را در شهرداری تهران تحمل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز» اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورا، دومین استعفای محمدعلی نجفی را با 15 رای موافق، 5 رای مخالف و یک رای سفید(مجموع 21 رای)، پذیرفتند.

امروز دومین جلسه بررسی استعفای شهردار تهران بدون حضور وی برگزار شد؛ استعفایی که برای بار دوم مطرح شده بود. استعفا به «خاطر بیماری» که بعد از تماشای مراسم رقص کودکان عارض گشت.

اما پای دادستانی تهران هم به این ماجرا کشیده شد به طوری که جعفری دولت‌آبادی از تشکیل پرونده در دادسرای تهران برای شهردار و دیگر عوامل خبر داد و اظهار داشت: پس از نامه دادستان کل کشور و گزارش سرپرست دادسرای ارشاد، در این زمینه شهردار و دیگر عوامل این مراسم احضار شدند و حسب گزارش واصله، در روز جاری از شهردار تهران تحقیق به عمل آمده است.

دادستان تهران به شورای شهر تهران هم موکدا توصیه کرد که بر وضعیت شهرداری و عملکرد شهردار نظارت بیشتری نماید گفت: توجه شورای شهر تهران را به وضعیت شهرداری جلب می‌نمایم. ظاهراً شهردار تهران گرفتار امورات دیگری است به گونه‌ای که زمان لازم برای پرداختن به مسائل اصلی شهرداری را ندارد و با عنایت به این که در آستانه سال نو هستیم و شهر تهران به عنوان یک کلان‌شهر را نمی‌توان رها کرد، لذا نظارت شود تا شهردار از امور فرعی و فردی فارغ شود و به وظایفش در خصوص مسائل شهر بپردازد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه(19 فروردین) در نخستین جلسه علنی سال 97 شورا، ضمن بررسی درخواست استعفای شهردار، استعفا را نپذیرفته و رد کردند.  اما دیروز دادستانی کل کشور هم به موضوع رد ستعفای شهرداری تهران وارد شد و با انتقاد از عملکرد شورا، از این شورای شهر تهران خواست استعفای نجفی را قبول کند. در واقع نجفی مجبور به استعفا شد.

شورای شهر تهران مجبور شد دوباره جلسه تشکیل دهد و دوباره استعفای نجفی را بررسی کند. استعفایی که قبلا به 16 رای مخالف رد شده بود اینبار با 15 رای موافق پذیرفته شد. و نجفی بهشت را ترک گفت.

 نجفی که شهریورماه سال گذشته با رای قاطع 21 عضو شورای پنجم شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، در آخرین روزهای اسفند در اقدامی غیرمنتظره استعفای خود را تقدیم رئیس شورا کرد.  نجفی روز گذشته دومین استعفای خود را تقدیم رییس شورای شهر تهران کرد و دلیل استعفای خود را ادامه درمان بیماری خود عنوان کرده است.  شهردار تهران در دومین استعفای خود خطاب به رییس شورای شهر تهران نوشته، «اینجانب مجددا با پزشک معالج خویش مشورت کردم و امکان انجام عمل جراحی و تداوم معالجه را با حفظ مسئولیت جویا شدم. متاسفانه ایشان مجددا بر قابل جمع نبودن این دو امر تأکید و پیشنهاد اکید داشتند که برای انجام مراحل درمان بیماری در اولین فرصت ممکن از مسئولیت خویش در شهرداری تهران کناره گیری کنم.»  نجفی 19 مرداد سال گذشته از سوی منتخبان شورای شهر به عنوان گزینه اصلی تصدی شهرداری تهران انتخاب و در 5 شهریور سال گذشته با حکم وزیر کشور به عنوان سیزدهمین شهردار پایتخت منصوب شد. 

محمدعلی نجفی از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیات علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

 او در دولت اول خاتمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در سال ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران انتخاب شد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس‌جمهور از این سمت استعفا کرد.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

وی در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۹۶ به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، این سمت را پذیرفت.  در جریان رای‌گیری انتخاب شهردار تهران، هر شش گزینه دیگر کاندیداتوری شهرداری تهران، به نفع وی انصراف دادند.

حالا پس از این استعفای بحث برانگیز، سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

رای گیری برای انتخاب سرپرست شهرداری تهران میان «محمد حقانی» عضو چهارمین دوره شورای شهر و «سمیع الله حسینی مکارم» معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری به عنوان 2 نامزد تصدی این پست برگزار شد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با برگزاری انتخابات، حسینی مکارم را با 14 رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.  حالا باید دید شورای شهر تهران قرار است کشتی طوفان زده بلدیه تهران را به کدام «گلادیاتور» بسپارند؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن