خط لوله گاز روسیه – آلمان بدون حضور اوکراین معنایی ندارد

صبح روز سه شنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد برنامه ریزی برای ادامه مسیر خط لوله چالش برانگیز نورداستریم 2 بدون مشارکت اوکراین در انتقال گاز از طریق خشکی نمی تواند اجرایی شود.

وی بعد از مذاکره با رئیس جمهور اوکراین، پترو پوروشنکو اظهار داشت این خط لوله، مدت هاست بر روابط دوجانبه آلمان و اوکراین تاثیر منفی گذارده و ادامه پروژه بدون شفاف سازی نقش ترانزیتی اوکراین غیرممکن خواهد بود.

از سوی دیگر، پوروشنکو نیز در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی اظهار داشت کشورش اصرار فراوانی بر متوقف ساختن این پروژه توسط آلمان دارد، زیرا از یک سو باعث ایجاد بحران انرژی و اقتصادی در اوکراین شده و از سوی دیگر، روسیه از آن به عنوان اهرم نفوذی علیه کشورهای منطقه استفاده خواهد کرد.

از مدت ها قبل، مرکل این پروژه را برنامه ای کاملا اقتصادی خوانده که هیچگونه نیازی به مداخلات سیاسی نخواهد داشت، اما اظهارات امروز وی ناقض صحبت های پیشین بوده است.

صدراعظم آلمان همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین بلایی سر اوکراین بیاید. وابستگی کشورهای منطقه به گاز روسیه برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، اما با وجود نورداستریم 2 و کاهش درآمدهای ترانزیت گاز اوکراین، این کشور با مشکلات مالی فراوانی دست به گریبان خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن