نظر مثبت آژانس بین المللی انرژی به توافق اوپک

 

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد اوپک و دیگر متحدانش ماموریتشان در کاهش ذخایر نفتی موجود جهان و رساندن به سطح مناسب را به خوبی انجام داده اند.

طبق این گزارش، کاهش ذخایر جهانی کشورهای توسعه یافته و رساندن آن به میانگین 5 سال گذشته، گامی مطلوب در جهت به تحقق رساندن اهداف اوپک است.

اوپک و دیگر متحدانش از جمله روسیه از ژانویه 2017 تمامی تلاش خود برای کاهش قیمت جهانی نفت که در یک ماه گذشته به بیش از 70 دلار نیز افزایش یافته بود، انجام داده اند؛ اما با کاهش تولید برخی اعضای کارتل از جمله ونزوئلا و همچنین نوسان تولید لیبی و آنگولا، میزان تولید اوپک کمتر از هدف تعیین شده بوده و باعث می شود در آینده، نیاز باشد از این ذخایر برای مواجهه با افزایش تقاضا استفاده شود.

روز پنجشنبه، اوپک نیز در گزارش ماهانه خود اعلام کرد موجودی ذخایر نفتی کشورهای توسعه یافته فقط 43 میلیون بشکه بیش از میانگین 5 سال گذشته است، در حالی که در گزارش آژانس بین المللی انرژی این رقم تا پایان فوریه 30 میلیون بشکه اعلام شد.

با کاهش تولید از سوی ونزوئلا و آفریقا، تولید اوپک در مارس 31.83 میلیون بشکه در روز بود که رقمی پایین تر از 32.5 میلیون بشکه در روز درخواست شده برای تولید تا پایان سال را نشان می دهد.

طبق گزارش آژانس، اگر طی امسال تولید اوپک با محدودیت مواجه شده، و چشم انداز تولید اعضای غیراوپک و تقاضای نفت نیز بدون تغییر باقی بمانند، در سه ماهه دوم و چهارم 2018 شاهد افزایش 0.6 میلیون بشکه در روز ذخایر جهانی نفت خواهیم بود.

روز پنجشنبه محمد بارکیندو دبیرکل اوپک نیز اعلام کرد حتی اگر مازاد عرضه جهانی نفت تا سپتامبر برطرف شود، باز هم کارتل و متحدانش مترصد آن هستند توافق کاهش تولید را تا 2019 ادامه دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن