حمله به سوریه، رویارویی غیرمستقیم غرب با روسیه

ساعاتی پس از حملات موشکی به تاسیسات سوریه از سوی آمریکا و متحدانش، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حملات پایان یافته و فعلا برنامه ای برای ادامه آن وجود ندارد، اما همین اقدام نظامی، عاملی برای افزایش ریسک پذیری بازار و احتمال افزایش قیمت نفت طی روزهای آینده شده است.

به گفته فیصل ایتانی، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در شورای آتلانتیک، این عملیات فقط به قصد مجازات سوریه در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی بوده و آمریکائیان قصد تکرار آن را ندارند. اما هر لحظه باید منتظر حملات بعدی باشیم.

 طبق اظهارات مقامات آمریکایی، نیروهای نظامی روسیه پیش از آغاز حملات از اهداف آمریکائیان مطلع بوده و هیچ پایگاه روسی در این درگیری ها آسیب ندید.

 به گفته اولیویر جاکوبز، تحلیلگر موسسه مشاوره پتروماتریکس، کنار آمدن با روسیه که از متحدان اصلی اسد به شمار می رود، نشان دهنده تلاش آمریکا برای اجتناب از رویارویی مستقیم با روسیه است.

 از سوی دیگر، با اعلام نظر مساعد ترامپ به حملات موشکی به سوریه، قیمت نفت نسبت به سه سال و نیم قبل افزایش چشمگیری یافته و روز جمعه به بیش از بشکه ای 72 دلار افزایش یافت.

 علیرغم این حقیقت که تولید نفت سوریه چندان قابل توجه نیست، اما دلیل اصلی نگرانی فعالان حوزه نفت، اختلال در مسیر عرضه منابع انرژی به خارج از خاورمیانه به شمار می رود؛ زیرا هرگونه درگیری در سوریه ممکن است باعث تحریک ناآرامی ها در دیگر نقاط این منطقه شود.

 چند روز قبل از آغاز حملات نیز تحلیلگران مرکز برکلی در گزارشی تحقیقاتی، هشدار دادند با توجه به نزدیک بودن زمان نشست بعدی اوپک و تصمیم گیری در مورد خاتمه توافق کاهش تولید، بعید است بتوان طی دو ماه آینده نوسانات بازار نفت را که به دلیل تنش های اخیر خاورمیانه بوجود آمده به حالت عادی بازگرداند.

 گریس میدگلی، رئیس گروه تحلیلگران پلاتس نیز معتقد است از 2012 تاکنون، بازار نفت با چنین بحران بزرگی مواجه نشده است. در آن زمان، کاهش ذخایر نفتی و درگیری در لیبی از یک سو و تنش های ایران و عراق از سوی دیگر باعث شد قیمت نفت بیش از بشکه ای 100 دلار افزایش یابد، اما در حال حاضر افزایش تولید ذخایر شیل آمریکا احتمال افزایش قیمت نفت را کاهش داده است.

میدگلی افزود هنوز بازار نیاز چندانی به استفاده از ذخایر نفتی ندارد، اما امنیت انرژی وضعیت نگران کننده ای یافته و کشورها در تکاپو هستند تا به هر طریقی به منابع ایمن انرژی دسترسی داشته باشند. این در حالیست که حمایت آمریکا از کشورهای دارای انرژی روز به روز کمتر می شود، زیرا به زودی خود، تبدیل به کشوری مستقل از واردات انرژی خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن