یوز ایرانی پای وزیر ورزش را به مجلس می‌کشاند!

وزیر ورزش و جوانان برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان در مورد لباس تیم ملی فوتبال به مجلس شورای اسلامی دعوت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز» داستان از آنجایی آغاز شد که تصویر یوز ایرانی از روی لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه حذف شد.

تصمیم حذف یوز از پیراهن تیم ملی موضوعی است که اولین بار مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در برنامه ۹۰ اعلام کرد. لباسی که طراحی منحصربه فرد و عجیب و غریب آن، خود انتقادات بسیاری را در میان اهالی ورزش به همراه داشت، اینبار هم با تصویر یوز ایرانی حاشیه ساز شد.

محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در هفته‌های بعد مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان برای جواب دادن به سوالات نمایندگان در مورد لباس تیم ملی فوتبال به مجلس شورای اسلامی دعوت خواهد شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم با اشاره به خبر حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال از ارسال نامه به فدراسیون فوتبال و درخواست برگزاری جلسه خبر داد.

به گفته مجید خرازیان مقدماز سوی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست برای فدارسیون فوتبال نامه‌ای فرستاده شده است و با توجه به اهمیت باقی ماندن تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران از فدراسیون فوتبال خواسته‌ایم دلایل حذف یوز از پیراهن این تیم را اعلام کند.

یوزپلنگ آسیایی یا یوز ایرانی، زیرگونه به شدت در معرض انقراض یوزپلگ است که در حال حاضر فقط چند ده قلاده از آن در ایران باقی مانده است که البته هر از گاهی خبرهای ناخوشایندی نیز از تلفات این گونه نایاب حیات وحش به گوش می‌‌رسد.

پروژه حفاظت از یوز ایرانی از سال 2001 و با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت از محیط زیست آغاز شد.

ایده استفاده از طرح یوز ایرانی بر روی لباس تیم ملی هم توسط آرش نورآقایی و با حمایت محمد درویش و دیگر فعالین محیط زیست آغاز شد.

این طرح برای اولین بار در سال 2014 در جام جهانی فوتبال برزیل و جام ملت‌‌های آسیا در سال 2015 استفاده شد.

اما حالا خبرها حاکی از آن است که طرح یوز ایرانی بر روی پیراهن البته نه چندان جذاب تیم ملی فوتبال ایران، حذف شده است. آن هم به بهانه‌‌هایی عجیب.

هرچند رضا شجیع، رییس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان گفته است: موضع رسمی وزارت ورزش و جوانان این است که مخالف حذف طرح یوز از پیراهن ملی‌‌پوشان فوتبال ایران هستیم و معتقدیم که قرار گرفتن نقش یوز روی پیراهن تیم ملی یک کار فرهنگی ارزشمند و اثرات خوب آموزشی هم در جامعه داشته است و تمایل داریم که یوز روی پیراهن تیم ملی باقی بماند.

تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت یا پای اسپانسر در میان است؟

اما بهانه حذف یوز ایرانی از لباس تیم ملی چه بوده است؟

هدایت ممبینی سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال می‌‌گوید «در لباس‌های جدید آدیداس، یوز ایرانی به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای این که یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.»

درحالی که مهدی تاج، محمدرضا ساکت و صفی‌الله فغان‌پور، مدیران فدراسیون بارها تاکید کرده بودند که آدیداس در حال طراحی پیراهن تیم ملی است و طرح یوز حتما روی این لباس وجود دارد. 

ممبینی درباره این موضوع گفته است «آدیداس پیراهن خاصی برای تیم ملی ایران طراحی نکرده است. در این زمان محدود فرصتی برای طراحی لباس وجود نداشت».

اما از سویی رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه حذف یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال تصمیم فدراسیون است، به نبود برنامه‌های بلندمدت محیط زیستی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه گاهی بر اساس یک برخورد سلیقه‌ای، یک شبه تمام اتفاقات مثبت انجام شده در گذشته در حوزه محیط زیست، فراموش می‌شود.

رضا شجیعدر مورد دلیل حذف یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال گفت: حامی مالی تیم ملی موافق حضور یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی نیست و فدراسیون هم تصمیم گرفته که یوز را حذف کند.

رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش در ادامه اظهار کرد: حذف تصویر یوز تصمیم فدراسیون فوتبال است و برحسب اختیارات خود چنین تصمیمی گرفته است چون فدراسیون برای مسائل مالی خود سیاست‌هایی دارد و برای همین هم چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

شجیع در مورد پیامدهای منفی حذف یوز از پیراهن تیم ملی اظهار کرد: حذف یوز نشان می‌دهد که گاهی رویکردها و فعالیت‌های فرهنگی در برخی بخش‌ها کوتاه‌مدت هستند و برنامه‌های بلندمدتی برای حمایت از محیط زیست وجود ندارد این درحالیست که فوتبال در زمینه انتخاب نماد محیط زیستی پیشقدم بوده و تاثیر زیادی هم بر فرهنگ‌سازی و شناخت یوز در بین مردم ایران داشته و مخاطرات مربوط به انقراض این گونه را گوشزد کرده است.

وی ادامه می‌‌دهد: فدراسیون فوتبال یک نهاد عمومی مستقل زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال است و وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند در تصمیمات این نهاد دخالت کند بلکه تنها می‌تواند به این نهاد مشورت دهد. واضح است که تاکنون هم همه اقدامات محیط زیستی فدراسیون‌های مختلف به شکل تعاملی بوده و اجباری در کار نبوده است.

شجیع در مورد این موضوع که آیا فیفا مخالف قرار گرفتن تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال است، گفت: فیفا با این موضوع هیچ مشکل ندارد و مانعی برای قرار گرفتن یوز روی پیراهن تیم ملی نیست.

فدراسیون فوتبال در حالی شرکت تولید کننده  لباس تیم ملی را عامل اصلی حذف این نماد می‌داند که سابق بر این شرکت آدیداس آمادگی خودش را برای درج این تصویر بر روی پیراهن تیم ملی اعلام کرده بود و حتی می‌توان به پیراهن‌های این کمپانی برای تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ مانند ژاپن اشاره کرد که در اعداد پشت پیراهن کشورشان از تصاویر کارتون پر طرفدار فوتبالیست‌ها استفاده کرده‌اند.

بر همین اساس، مدیرکل تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما سعی خود را برای ارائه طرح دوباره تصویر یوز بر روی لباس تیم ملی خواهیم کرد.

سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از ارسال نامه به فدراسیون فوتبال و اعتراض رسمی این سازمان به حذف این نماد ملی خبر داده است.

در حال حاضر کمتر از 50 قلاده از این گونه حیاتی در معرض خطر در ایران باقی مانده است. اگر حفاظت برنامه ریزی شده و درستی از این گونه حیاتی به عمل نیاید، مسلما دنیا باز هم شاهد از بین رفتن گونه با ارزش دیگری خواهد بود که انقراض خود را مدیون دست اندازی‌‌های بشری بر زیست گاهش می‌‌داند که تصویر این گونه را نیز بر روی پیراهن تیم ملی فوتبالش تحمل نمی‌‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن