طرح جدید ترافیک در بن‌بست تصمیم‌گیری

طرح جدید ترافیک با وجود گذشت یک ماه از سال جدید همچنان در پله نخست خود باقی مانده و هنوز سرنوشت این طرح مشخص نیست و هر لحظه مسوولان امر یک حرف جدید می‌زنند.

هر ساله پس از پایان تعطیلات نوروزی دوربین‌های طرح ترافیک روشن و به منوال سال‌های قبل شروع به کار می‌کردند و شهروندانی که دارای کارت شناور بوده یا طرح روزانه، هفتگی و ماهانه خریداری می‌کردند، تکلیف خود را برای ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک می‌دانستند، اما در سال جدید به‌رغم اینکه اعلام شده بود، زیرساخت‌های اجرای طرح جدید ترافیک مهیا شده‌اند، ولی این طرح هنوز نتوانسته به مراحل اجرایی برسد. پورسید آقایی مسوول اصلی طرح جدید ترافیک نتوانست به وعده خود عمل کند و طرحی را که او مسوولیت اجرایی آن را برعهده گرفته بود، عملیاتی سازد، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری از بانیان اصلی طرح جدید ترافیک است. طرحی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد. این طرح در مراحل اولیه با مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی روبه‌رو شد و پس از تأیید پلیس و شورای ترافیک به فرمانداری ارجاع شد. به خاطر تطابق نداشتن طرح جدید ترافیک با برخی از قوانین و به اعتقاد فرمانداری اجحاف درحق شهروندان، چند نوبت رفت و برگشت میان شورای شهر پنجم و فرمانداری صورت گرفت. در نهایت و پس از حاشیه‌های فراوان در اواخر اسفندماه، شهرداری تهران از سامانه جدید ثبت‌نام برای شهروندانی که تمایل به استفاده از شیوه جدید ورود به محدوده ترافیک را دارند رونمایی کرد. با این حال با وجود آنکه شهروندان در سال‌های گذشته برای خرید و دریافت مجوز ورود به محدوده مرکزی شهری به‌صورت سالانه، ماهانه و روزانه به راحتی قادر به ثبت‌نام بودند، سایت جدید در روزهای نخست حتی بارگذاری هم نمی‌شد. این بدان معنا بود که شهرداری و معاونت حمل‌و‌نقل در اجرایی کردن بدیهی‌ترین زیرساخت موجود، ضعیف عمل می‌کردند. در همین حال بود که خبر شارژ یک میلیونی برای ثبت‌نام کنندگان اعلام شد که باعث افزایش نگرانی و تقویت اظهارات قبلی منتقدان نسبت به تمایل شهرداری جهت افزایش درآمدزایی در طرح جدید ترافیک بود.

پورسیدآقایی در توضیح این موضوع در حاشیه جلسه‌ای گفته بود: «‌گروه‌هایی که سهمیه کامل یک سال را برای ورود به طرح ترافیک درخواست کنند، می‌توانند حساب کاربری خود را تا یک میلیون تومان شارژ کنند و با توجه به اینکه ورود به محدوده طرح ترافیک در طول یک سال به حدود سه تا چهار میلیون تومان می‌رسد و ممکن است افرادی که سالانه طرح ترافیک دریافت می‌کنند با کمبود موجودی مواجه شوند، بنابراین پیشنهاد داده شده است که تا یک میلیون تومان این حساب‌ها را شارژ کنند که با مشکلی مواجه نشویم.» هرچند وی اعلام کرد این شارژ حساب شامل خبرنگاران و جانبازان نمی‌شود! معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در 26 فروردین خبر از ثبت‌نام‌های جدید و اجرای طرح در اول اردیبهشت داد: «تا 25 فروردین 75 هزار خودرو در طرح ترافیک جدید ثبت شده‌اند و زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک از اول اردیبهشت‌ماه انجام شده است.» اما برخلاف این وعده و به‌دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم در این موعد، تاریخ جدیدی از سوی برخی از اعضای شورای شهر اعلام شد. آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با فارس در 27 فروردین، براساس وعده جدید معاونت حمل‌و‌نقل اواسط اردیبهشت اعلام کرد: «معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگویی داشتند و احتمال داده‌اند که تا اواسط اردیبهشت طرح ترافیک قدیم تمدید شود ولی بنده چنین موضوعی را هنوز از آقای پورسیدآقایی نشنیده‌ام.» این در حالی‌است‌که خانم الهام فخاری یکی دیگر از اعضای شورای پنجم تهران از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک خبر داده و احتمال اجرای طرح تا پایان اردیبهشت را مطرح ساخته است: «تاکنون آقای معاون گزارشی از روند اجرای طرح یا آماده‌سازی زیرساخت‌ها به شورا ارائه نداده است. درصورتی‌که طرح جدید مورد تأیید شورا نباشد، احتمال تمدید آن تا پایان اردیبهشت هم وجود دارد.» به نظر می‌رسد پس از کش‌‌وقوس‌های فراوان برای تصویب طرح جدید ترافیک در شورا و سپس رفت و برگشت‌های میان پلیس راهنمایی و رانندگی، فرمانداری و شورای شهر، باید همچنان برای اجرای این طرح نیز شاهد بدقولی‌ها و موکول کردن آن به تاریخ‌های جدید باشیم. مهیا نبودن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیک در حالی است که مدیریت شهری از 23 اسفند سال قبل درگیر موضوع استعفای نجفی بوده و بدون شک این استعفا و رویه انتخاب شهردار جدید بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های شهری از جمله طرح ترافیک را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن