یافتن «زمینی دیگر» در جشن تولد چهل‌‌وهشمین سال «روز زمین»

چهل و هشتمین سال تولد روز زمین در 22 آوریل امسال رقم می‌خورد. و در همین سال ناسا ماموریت می‌یابد تا کره زمین دیگری بیابد. در سال 1970 سناتور گیلور نلسون روز زمین را پا‌په‌گذاری کرد اما شاید 22 آوریل سال 1971، تنها اتفاق باشکوه بزرگ‌داشت روز زمین رخ داده باشد. 20 میلیون آمریکایی در اعتراض به ویرانه‌هایی که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بر جا گذاشت، به خیابان‌ها ریختند و از دولت این کشور خواستند آرامش زمین را به آن بازگرداند.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» از آن روز تاکنون، خاطره زمین چنین همبستگی عظیمی را به خاطر ندارد. در 1972 اولین کنفرانس بزرگ جهانی با محوریت زمین در استکهلم سوئد برگزار شد تا دولت‌ها نگرانی خود را از آینده زمین اعلام کنند. اما واضح است که دولت‌ها فقط نگرانی خود را اعلام کرده‌اند. هرچند از آن زمان تاکنون قوانین بسیاری برای نجات زمین وضع شده است، اما تلاش بشر تاکنون نتوانسته است مرحمی بر زخم زمین باشد، بلکه هر روز بیشتر از گذشته این کره بی‌دفاع با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن گونه‌های حیات وحش، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، تجمع پلاستیک‌ها در بدنه‌های آبی، افزایش زباله‌های سمی و خطرناک از جمله‌ زباله‌های هسته‌ای، و تغییرات اقلیم هر روز زخم تازه‌ای بر پیکر این کره‌ای می‌زند که تنها سکونت‌گاه بشر است و ساکنان آن هنوز نتوانسته‌اند جایگاه دیگری برای خود بیابند.

اما به واقع وضعیت کره خاکی ما چگونه است؟ بشر چه بلایی بر سر تنها سکونتگاه  و خانه خود آورده است؟ در متن زیر آماری از سازمان‌های بین‌المللی در خصوص وضعیت محیط زیست کره زمین ارائه می‌شود. آمار‌هایی که نگاهی به اعداد آن‌ها می‌تواند وضعیت وخیمی را که بشر برای خود به وجود آورده به وضوح نشان دهد. به بیانی دیگر، یک نابودی خودخواسته که زمین از زمان انقراض دایناسورها تا کنون گرفتار آن شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن