اظهارات ترامپ با واقعیات اقتصادی تناقض دارد

تصورات رئیس جمهور آمریکا در مورد مصنوعی بودن افزایش قیمت نفت ناقض واقعیات اقتصادی است، اینها بخشی از اظهارات اکاترینا نوویکوا، اقتصاددان روسی است که در مورد حملات لفظی اخیر ترامپ به اوپک اظهار داشته است.

به گفته وی، این جنگ لفظی بخشی از استراتژی تجاری ترامپ است که با چنگ و دندان می کوشد سلطه جهانی آمریکا را حفظ کرده و تصور می کند تحت تاثیر قرار دادن اوپک و بهای نفت می تواند در جهت پیشبرد اهدافش موثر باشد.

از نظر نوویکوا که دانشیار دانشگاه اقتصاد روسیه می باشد اگر چنین قضاوتی بر اساس شاخص تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته صورت گیرد که بطور معمول سالیانه بین 2 تا 4 درصد است، بجز چین که در 2017 بیش از 7 درصد بوده، اکثر این کشورها از آمادگی لازم برای تولید بیشتر و در نتیجه سود بیشتر برخوردارند، به این معنا که منابع انرژی بیشتری مصرف می شود. در نتیجه تقاضا افزایش یافته و متعاقب آن قیمت نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل اظهارات ترامپ در مورد مصنوعی بودن افزایش قیمت نفت به سختی قابل پذیرش است.

به گزارش رویترز، حملات ناگهانی ترامپ مدت کوتاهی بعد از اظهار تمایل مقامات عربستان به افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بشکه ای 100-80 دلار آغاز شد، در حالی که بر هیچکس پوشیده نیست استقبال ریاض از افزایش قیمت نفت به دلیل برگزاری عرضه عمومی سهام آرامکو می باشد.

از سوی دیگر، در واکنش به انتقادات تند رئیس جمهور آمریکا، محمد بارکیندو دبیرکل اوپک طی سخنانی با حمایت از توافق کاهش تولید اوپک و نقش موثرش در تنظیم بازار و قیمت نفت، اظهار داشت این توافق کاملا به نفت تولیدکننده، مصرف کننده و اقتصاد جهانی بوده است.

به اعتقاد اقتصاددان روسی، با نگاه به ماه های گذشته و روند جریانات به راه افتاده توسط ترامپ، می توان پی برد رئیس جمهور آمریکا قصد دارد جنگ تجاری همه جانبه ای در جهان به راه بیندازد: اعمال تعرفه بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از چین، مخالفت با توافق هسته ای ایران، اعلان جنگ علیه کره شمالی، تهدید به تحریم کلیه شرکت های اروپایی مشارکت کننده در پروژه نورداستریم 2 به منظور جدایی روسیه از اروپا، اعمال دوباره تحریم ها علیه روسیه و این بار هم انتقاد شدید از آلمان به دلیل حمایت از پروژه خط لوله نورد استریم 2، همگی نشان از عزم جزم ترامپ در استفاده از ابزارهای سیاسی در جهت تضمین منافع ملی کشورش دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن