بازی دو سر برد روسیه در کردستان عراق

اواخر اکتبر و در بحبوحه بحران های سیاسی منطقه کردستان، وزارت نفت عراق در بغداد نامه ای از رئیس غول نفتی روسنفت، ایگور سچین دریافت کرد.

این نامه حاوی پیشنهاد روسنفت برای توسعه میادین نفتی جنوب عراق بود، اما با استقبال مقامات بغداد مواجه نشد.

در آن زمان کردستان، منطقه ای با حدود 6 میلیون جمعیت در شمال عراق،  به سختی تلاش می کرد با برگزاری رفراندوم استقلال خود را اعلام کند. اما به دنبال شکست رفراندوم در 25 سپتامبر 2017 و استقرار سربازان دولت مرزی در این منطقه، کنترل اکثر میادین مهم نفتی که منابع مهم درآمد کردستان نیز محسوب می شدند به دست دولت افتاد.

متعاقب آن، سچین که از نزدیک ترین متحدان ولادیمیر پوتین نیز محسوب می شود، اعلام کرد به دلیل عدم استقبال بغداد با پیشنهاد همکاری، تمامی تمرکزش را بر توسعه همکاری استراتژیک با کردستان معطوف خواهد ساخت که با استقبال بسیار زیاد مقامات کردستان نیز مواجه گردید.

پیش از آغاز درگیری ها در کردستان عراق، قدرت های جهانی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن اظهار همدردی با استقلال طلبی کردستان، از این اقدام حمایت کردند اما در نهایت، به بغداد قول دادند حاکمیتش بر سرتاسر عراق، از جمله کردستان را به رسمیت خواهند شناخت؛ اما در نامه سچین، هیچ اشاره ای به قدرت مطلقه حکومت بغداد نشده بود.

طی ماه های بعد مقامات شرکت روسی به عوض عقب نشینی، متعهد شدند میلیاردها دلار در منطقه کردستان سرمایه گذاری نمایند، اقدامی که باعث عصبانیت و رنجش شدید مقامات بغداد گردید. اما آنچه که این روزها بیش از پیش باعث تشویق خاطر مسئولان وزارت نفت عراق شده، تلاش روسنفت برای مالکیت خط لوله صادرات نفت کردستان به ترکیه در ازای 1.8 میلیارد دلار است.

به گفته تحلیلگران وودمکنزی، اقدامی که برخلاف ادعای مسئولان روسنفت، نه تنها تجاری نبوده، بلکه برای استحکام سیاسی روسیه در عراق و خاورمیانه است. از سوی دیگر، کنترل خط لوله توسط روسنفت نقشی کلیدی در پیشبرد مذاکرات دولت منطقه ای کردستان و دولت مرکزی برای ازسرگیری صادرات نفت که به دلیل آغاز رفراندوم و کنترل عراق بر میادین نفتی دچار اختلال شده بود، ایفا خواهد کرد.

کردستان دارای ذخایر عظیم نفتی است که صادرات آن هم برای اقتصاد کردستان و هم برای اقتصاد دولت بغداد بسیار حیاتی می باشد.

اما این روزها به نظر می رسد وزیر نفت عراق، جبار اللعیبی کاملا نقش کلیدی شرکت روسی در کردستان را احساس نموده، زیرا هنگام ملاقات با نماینده سچین در بغداد، دیدیر کازیمیرو آمادگی کشورش برای همکاری با روسنفت در احیای خط لوله را اعلام نمود.

هنوز روسنفت، سچین، و حتی دفتر نخست وزیری عراق به اخبار به گوش رسیده از روند مذاکرات دولت بغداد و غول نفتی روسیه واکنشی نشان نداده اند، اما کرملین به طور مکرر اعلام نموده اجرای این پروژه ها صرفا به منظور اهداف تجاری صورت می گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن