آینده بازار خودروهای برقی در دستان چینیها

مشوقهای دولت چین باعث شده این کشور بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان باشد. سال گذشته میلادی نیمی از خودروهای الکتریکی جهان در چین فروخته شد و در نمایشگاه پکن، خودروسازی نبود که در غرفهاش ماشین الکتریکی برای نمایش نداشته باشد.
دولت چین میخواهد وابستگی کشور به سوختهای فسیلی را کم کند و آلودگی هوا در شهرها را کاهش دهد. خودروهای الکتریکی نقش مهمی در رسیدن به این دو هدف استراتژیک دارند و به همین دلیل دولت از خودروسازان چینی برای ساخت این ماشینها حمایت میکند.
در سندی به نام «ساخت چین ۲۰۲۵» که توسط شی جین پینگ، رییس جمهوری چین ابلاغ شده، خودروسازان چینی باید تا سال ۲۰۲۵ هشتاد درصد بازار خودروهای الکتریکی را در اختیار داشته باشند.
همین باعث شده که سه چهارم ماشینهای الکتریکی در نمایشگاه امسال خوردوی پکن را خودروسازان چینی نمایش دادند. در کنار خودروسازان قدیمی، بسیاری از خودروسازن حاضر در نمایشگاه، شرکتهای نوپا هستند که امیدوارند بتوانند از این بازار تازه سهمی ببرند. تعدادی از این خودروسازان جدید با سرمایهگذاری شرکتهای فنآوری پا به میدان گذاشتهاند.
نیو (NIO) یکی از این شرکتها است که توسط دو شرکت فنآوری تنسنت (Tencent) و لنوو (Lenovo) حمایت میشود. این شرکت به زودی اولین مدل الکتریکی خود را به بازار عرضه میکند و کانسپتی از شاسیبلند آینده خود را در پکن نمایش داد.
جک چن، مدیر این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود دویست شرکت در حال رقابت در این بازار هستند و رقابت بسیار سخت است: «به ویژه تا سال ۲۰۲۰ که خودروسازان بزرگ چینی و خارجی از خواب بیدار میشوند و ممکن است سهم بزرگی از بازار را بگیرند.»



