ابهام در مورد ذخایر نفتی عربستان

ممیزی های صورت گرفته در مورد ذخایر نفتی آرامکو، مشخص نموده این شرکت دارای ذخایری بسیار بیشتر از آنچه که تاکنون در گزارشات سالیانه اعلام نموده، می باشد. از سال ها پیش، عربستان دارای بیشترین ذخایر نفتی اثبات شده در جهان بوده است.

به گزارش ایندیپندنت، ممیزی های انجام گرفته که توسط معتبرترین شرکت ها از جمله DeGolyer و MacNaughton صورت گرفته است، مشخص نموده عربستان دارای ذخایری بیش از 270 میلیارد بشکه نفت است، در حالی که در گزارش سالیانه این شرکت  میزان ذخایر 260.8 میلیارد بشکه اعلام شده بود.

ممیزی دارایی های شرکت، یکی از اقدامات اولیه برای برگزاری عرضه عمومی 5 درصد از سهام آرامکوست زیرا مسئولان شرکت درنظر دارند با توجه به موشکافی دقیق سرمایه گذاران، به عنوان باارزش ترین شرکت نفتی جهان معرفی شوند.

طبق گزارش سالیانه بریتیش پترولیوم، برای بیش از 30 سال و علیرغم افزایش تولید، نوسانات قیمت نفت و ارتقای تکنولوژی، ریاض همواره رقم 261 میلیارد بشکه را برای مجموع ذخایرش اعلام کرده است.

فروش سهام آرامکو، از مهم ترین بخش های برنامه چشم انداز 2030 عربستان به شمار می رود، طرحی جاه طلبانه برای گذار از اقتصاد متکی به نفت که توسط شاهزاده جوان سعودی محمد بن سلمان پایه گذاری شده است.

هنوز هیچ تصمیمی برای محل برگزاری این رویداد اعلام نشده، حتی برخی از تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند با وجود تاخیرهای به وجود آمده، احتمال دارد این اتفاق هرگز روی ندهد. اما محمد بن سلمان در ماه مارس به رویترز اعلام کرد به احتمال بسیار زیاد IPO با درنظر گرفتن شرایط بازارهای مالی در اواخر 2018 یا اوایل 2019 برگزار خواهد شد.

به گفته وزیر انرژی عربستان خالید الفالیح، بازارهای بورس نیویورک، لندن و هنگ کنگ از شانس زیادی برای برگزاری عرضه سهام برخوردارند.

هیئت مدیره آرامکو در اوایل ماه می طی نشستی در هیوستون، آخرین تحولات صورت گرفته در مورد روند برگزاری IPO را بررسی خواهند کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن