مصر، قطب گازی شرق مدیترانه

 

تا چند سال پیش، چشم انداز صنعت نفت و گاز مصر به دلیل بحران های ناشی از بهار عربی و کودتای نظامی رئیس جمهور کنونی عبدالفتاح سیسی که این بخش را به قهقرا کشاند، تیره و تار به نظر می رسید. اما اکتشاف میدان عظیم گاز طبیعی زهر و مشارکت شرکت های بزرگ بین المللی از جمله انی برای توسعه آن از یک سو و کاهش سوبسید انرژی از سوی دیگر باعث شد ساختار حوزه انرژی و اقتصاد کشور از رونق خاصی برخوردار گردد.

علاوه بر آن، استقبال اتحادیه اروپا از تحولات رخ داده در این کشور و اظهار تمایل به مشارکت در پروژه های بالادستی و میان دستی به شکوفایی این کشور آفریقای شمالی که تا مدت ها واردکننده محض انرژی به شمار می رفت، کمک فراوانی نموده است.

از سوی دیگر، طی سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا میگوئل آریاس کانته به مصر، مقرر شد تفاهم نامه ای بین بروکسل و قاهره برای تامین گاز موردنیاز اتحادیه در بازه زمانی 2018 تا 2022 به امضا برسد.

به گفته آریاس کانته، مشارکت استراتژیک اتحادیه اروپا و مصر، فرصتی مغتنم برای توسعه منابع تجدیدپذیر، و دسترسی به برق و گاز برای شهروندان مصری و اروپایی فراهم ساخته و امنیت انرژی اتحادیه را درپی خواهد داشت.

برای مصر، داشتن روابط حسنه با اروپا از اهمیت بالقوه ای برخوردار است، زیرا کشورهای اروپایی نه تنها مشتریان قابل اطمینانی به حساب می آیند، بلکه انتقال تکنولوژی، تامین منابع مالی توسط شرکت های اروپایی فعال در حوزه بالادستی و پایین دستی و توسعه منابع تجدیدپذیر برای این کشور از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

علاوه بر آن، توسعه منابع تجدیدپذیر می تواند تامین کننده بخشی از نیازهای انرژی کشور بوده و بخشی از مصرف نفت و گاز داخلی به صادرات و افزایش نقدینگی کشور اختصاص یابد.

از سویی دیگر، برای اروپا نیز مشارکت با مصر دارای اهمیت است، زیرا مدتهاست بروکسل درنظر دارد از طریق تغییر منابع عرضه، امنیت انرژیش را افزایش دهد. در عین حال، با توجه به افزایش درگیری نظامی قبرس و ترکیه، اروپا نقش پنهانی مصر در ایجاد ثبات در منطقه شرق خاورمیانه را به خوبی درک کرده است؛ زیرا برای این منطقه، ایجاد مسیر صادرات گاز مصر – قبرس – اسرائیل در عین جذابیت، می تواند تضمین کننده تامین گاز تا مدت های طولانی باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن