سفر بوریس جانسون به واشنگتن برای حفظ برجام

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در ادامه تلاش اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن، پایتخت آمریکا سفر می‌کند تا پس از امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، رهبران فرانسه و آلمان، او هم پیام بریتانیا را به دونالد ترامپ منتقل کند.

 جانسون قرار است تا ساعاتی دیگر (یکشنبه ششم مه) وارد پایتخت آمریکا شود و برای دو روز با مقام‌های آمریکایی دیدار کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان که سه قدرت اروپایی امضا‌کننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هستند تا یک هفته دیگر (۱۲ مه) فرصت دارند که رئیس جمهور آمریکا که بارها برجام را «بدترین توافق‌نامه» تاریخ سیاسی کشورش خوانده، به ماندن در این توافق‌نامه ترغیب کنند.

جزئیات دستور کار  جانسون در واشنگتن و پیشنهاد احتمالی بریتانیا برای ترغیب  ترامپ هنوز علنی نشده است اما به نظر می‌رسد بسته پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که گفته بود در کنار حفظ برجام برای مهار برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه تلاش خواهد کرد، نتوانسته از ضدیت رئیس‌جمهور آمریکا با برجام بکاهد.

وزیر خارجه بریتانیا قرار است در واشنگتن با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری و جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید  ترامپ در کاخ‌سفید دیدار کند و همچنین با رهبران کنگره آمریکا هم گفتگو کند.

 جانسون روز شنبه و ساعاتی پیش از آغاز سفرش به امریکا گفت بریتانیا و آمریکا در بسیاری از امور بین‌المللی چون حمله اخیر به تاسیسات شیمیایی سوریه و مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس و دخترش در بریتانیا «هم‌گام و هم‌دوش» بوده‌اند.

او همچنین گفته: بریتانیا، آمریکا و متحدان اروپایی ما، همگی برای مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه متحدند؛ با اقدام‌های سایبری آن و حمایتش از گروه‌هایی چون حزب‌الله و برنامه خطرناک موشکی این کشور که به تسلیح حوثی‌ها در یمن هم انجامیده است.

ایران حضور نظامی و ارسال تسلیحات به شورشیان یمن را بارها تکذیب کرده و گفته برنامه موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد و قابل مذاکره نیست.

سفر وزیرخارجه بریتانیا به واشنگتن پس از جدیدترین تلاش‌های اسرائیل برای «ناکارآمد» نشان دادن توافق هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد.

همزمان مجله بریتانیایی آبزرور امروز در گزارشی اختصاصی مدعی شده تیم نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از یک سال پیش برای بدنام کردن چند مقام‌ دولت باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش عمده داشتند، از یک آژانس خصوصی جاسوسی اسرائیلی استفاده کرده‌اند.

آن طور که روزنامه گاردین روز شنبه (پنجم مه) گزارش کرده، کارآگاهان خصوصی اسرائیلی که تیم ترامپ از بهار سال گذشته به خدمت گرفته‌اند ماموریت داشته‌اند برای «بدنام کردن» بن رودز، مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما و یکی از اصلی‌ترین اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه پنج به علاوه یک، اطلاعات منفی جمع‌آوری کنند.

در این گزارش همچنین ادعا شده کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون باراک اوباما در دو دوره ریاست‌جمهوری هم هدف این عملیات بوده است که به نوشته آبزرور با نیت کمک به «بی‌اعتبار کردن» برجام آغاز شکل گرفته است.

در همین حال، شنبه پنجم مه گزارش شد که جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که یکی از طراحان توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است، در دو ماه گذشته دو بار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

روزنامه بوستون گلوب چاپ آمریکا نوشته  کری در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای حفظ برجام را شدت بخشیده است.

در گزارش آبزرور به این که  جان کری هم هدف این عملیات جاسوسی ادعایی بوده یا نه اشاره‌ای نشده است اما آبزرور مدعی است مدارک مربوط به این قرارداد و جزئیات آن را از نزدیک دیده است.

دونالد ترامپ تهدید کرده که در صورت اضافه نشدن موارد تازه به توافق برجام در موعد بعدی رفع تحریم های ایران که آخر این هفته است، از این کار خودداری خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن