اثر مثبت نمایشگاه‌های تخصصی بر صنعت پتروشیمی

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایعی که روابط پیشین و پسین بسیار زیادی دارد و با نقش جدی که در توسعه و رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند، نیازمند ظرفیت‌های مختلف بازاریابی و فروش است. با توجه به این‌که بیشتر مذاکرات تجاری در این صنعت B2B هستند، اهمیت نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های پتروشیمی بیشتر نیز می‌شود.

هلدینگ خیلج فارس به دلیل سرمایه زیاد و زنجیره کامل محصولات و تنوع قابل توجه آن‌ها رتبه 34 جهان و رتبه نخست را در میان شرکت‌های ایرانی در سال 2016 به خود اختصاص داده است. 42 درصد از کل محصولات پتروشیمی در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ تولید شده که ارزش صادراتی نزدیک به 7 میلیارد دلار را برای کشور رقم زده است. حفظ و ارتقای این ارزش صادراتی، نیازمند بازاریابی فعالانه و قدرتمند در عرصه‌های مختلف این صنعت است.

در میان روش‌های مختلف بازاریابی هنوز نقش نمایشگاه‌ها و اثرگذاری آن‌ها از اهمیت چشمگیری برخوردار است. اهمیت اقتصادی نمایشگاه‌ها را می‌توان در پایین آوردن هزینه‌های معاملاتی مطرح کرد. نمایشگاه‌‌های تجاری با فرصتی که برای شرکت‌کنندگان در اختیار می‌گذارند امکاناتی همچون کسب راحت و ارزان اطلاعات بازار، بازدید بدون رعایت تشریفات قانونی، تشکیل ساده جلسات مذاکره و عقد قرارداد و از همه مهم‌تر تمرکز عرضه کنندگان و رقبا در یک محیط و عدم لزوم مراجعه به دفاتر شرکت‌ها و محل‌های تولید آنان را فراهم کرده‌اند.

نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پتروشیمی می‌توانند با ایجاد بستر مناسب ارتباط بین فروشنده و خریدار و ایجاد بستر عقد قراردادها و همچنین فهم نیازهای بازار و مشتریان و نقاط ضعف و قوت رقبا و کشف بازارهای جدید به ارتقای سطح فروش این صنعت کمک کنند.

با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی در ایران ارتباطات بین‌المللی زیادی دارد برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری عامل مهمی در جهت ایجاد ارتباط نزدیک‌تر میان بازارهای کشورهای ذی‌نفع این صنعت به شمار می‌آید. چرا که با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی به صورت تخصصی زمینه لازم جهت مذاکرات هیات‌های اقتصادی و بخش‌های تجاری خارجی فراهم آمده و از همین سو چنین نمایشگاهی می‌تواند یکی از مراکز توسعه مبادلات دو یا چند جانبه بازرگانی خارجی محسوب شود.

علاوه بر این در جریان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا پس از خاتمه آن می‌توان شاهد قراردادهای مهم تجاری و یا قراردادهای همکاری‌های اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بخش‌های دولتی و خصوصی و یا تاسیس دفاتر نمایندگی فروش و یا انتقال دانش فنی و تکنولوژی بود. این دستاوردها درسطح وسیعی می‌توانند بر روابط تجاری و اقتصادی صنعت پتروشیمی کشور تاثیرات سازنده و مثبت داشته باشند. حتی اگر سطح شرکت‌کنندگان و تنوع آن‌ها کافی باشد انتقال فناوری و دانش نیز می‌تواند محقق شود.

توجه به صنعت پتروشیمی و پیش‌نیازهای تجاری و اقتصادی آن است که می‌تواند اهدافی که برای آن در چشم‌اندازهای مختلف مطرح شده را محقق کند. صنعت پتروشیمی مزیت‌های مختلفی در ایران دارد و مهم‌ترین آن تامین مواد اولیه داخلی است. گسترش صنعت پتروشیمی ضمن این که بسیاری از نیازهای داخلی را رفع می‌کند، با ایجاد ارزش افزوده بر مواد اولیه خام ضمن جلوگیری از خام‌فروشی رونق اقتصادی زیادی را نیز به همراه می‌آورد. پیشرفت صنعت پتروشیمی با این ظرفیت‌های بی‌شمار نیازمند ارتباطات تجاری داخلی و بین‌المللی پایدار و مناسبی است که نمایشگاه‌ها می‌توانند بستر آن شوند. حتی برخی از چالش‌های فعلی صنعت پتروشیمی نظیر تنوع کمتر محصولات نسبت به رقبای بین‌المللی نیز با حضور در جریان بازاریابی بین‌المللی و ارتباط تجاری مناسب با کشورهای پیشرفته قابل حل است.

بنابراین استفاده کارا و طراحی شده از نمایشگاه‌های تجاری تخصصی منافع زیادی برای صنعت پتروشیمی خواهد داشت و می‌تواند به پیشرفت و توسعه این صنعت و در نهایت اقتصاد کشور کمک شایانی کند. در صورت استفاده مناسب از ظرفیت‌های نمایشگاهی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران کلان خارجی و داخلی نیز امیدوار بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن