ضرورت هم‌افزایی روابط‌عمومی‌‌ها و بازاریابی محصولات

جواد گلی مدیر روابط عمومی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

صنعت پتروشیمی ایران به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه و رشد اقتصادی، با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد می‌تواند عملکردی به مراتب بهتر از وضع موجود داشته باشد. مزایایی همچون دسترسی به منابع غنی گاز و میعانات نفتی با قیمت رقابتی مناسب، دارا بودن ساحل‌های مناسب برای ساخت بندرهای صادراتی، قرار گرفتن منابع گازی خوراک پتروشیمی در کرانه خلیج فارس، موقعیت جغرافیایی مناسب به لحاظ نزدیکی به بازارهای آسیا و حتی اروپا، فراوانی جمعیت کشور به لحاظ ظرفیت‌های تقاضای داخل، نظام انگیزشی مناسب صادرات و همچنین نیروی انسانی تحصیل کرده و ارزان باعث شده تا این صنعت پتانسیل‌های بالایی در ایران داشته باشد.

نکته بسیار مهم در خصوص صنعت پتروشیمی و حتی بسیاری دیگر از صنایع ایران توجه ناکافی به زیرساخت‌های نرم است. هر چند تجهیزات و زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع ایران پیشرفت کافی داشته‌‌اند، اما به زیرساخت‌های نرم نظیر مهارت فروش، برندینگ محصولات، بازاریابی مدرن کمتر توجه شده است. با توجه به تجربه جهانی، روابط عمومی‌ها می‌توانند به عنوان یکی از این زیرساخت‌های نرم در فروش بهتر و بیشتر نقش‌آفرینی کنند.

در دو دهه اخیر نقش‌ سنتی روابط عمومی‌ها که شامل اطلاع‌رسانی، آموزش عمومی و تبلیغات بوده تحولاتی جدی را تجربه کرده است. روابط عمومی‌های مدرن کاملا بر مبنای نوع صنعت و اهداف شرکت مورد نظر وظایف متفاوتی داشته و اقداماتی متناسب با این وظایف را به کار می‌گیرند. اطلاع‌رسانی فعالیت‌های شرکت، تقویت و مدیریت برند، فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی بین‌الملل، ارتباطات بین سازمانی و روابط عمومی داخلی از جمله حوزه‌های تمرکز روابط عمومی‌های مدرن است. بر همین مبنا مفهوم استراتژی روابط عمومی(PR Strategy) متولد شده و روابط عمومی موفق بایستی بر مبنای یک استراتژی جامع اقدامات خود را جهت‌دهی کند. هر چند هر شرکت استراتژی متفاوتی را با توجه به سیاست‌ها و چشم‌انداز خود اتخاذ می‌کند، اما ذات و وضعیت هر صنعت می‌تواند برخی از استراتژی‌های روابط عمومی را مشخص نماید. با توجه به ویژگی‌های صنعت پتروشیمی، در روابط عمومی این صنعت، موضوع ارتقای فروش و ارتباطات بین‌الملل از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

به منظور فهم نقش روابط عمومی‌ها در فروش بیشتر و بهتر باید در نظر داشت که کسب و کارها بر مبنای فروش خود تولید درآمد کرده و سود به دست می‌آورند. ولی از سوی دیگر به منظور تقویت برند و حفظ شهرت خود از سیاست‌های روابط عمومی بهره می‌گیرند. مدیریت فروش مناسب و سیاست‌های کارای روابط عمومی هر دو برای رشد بلندمدت شرکت‌ها مورد نیاز بوده و همراهی این دو بخش بسیار ضروری است. بنابراین هر چند واحدهای فروش نقش مستقیم در فروش کالاها و خدمات تولید شده توسط شرکت را دارند و اپراتور اصلی عملیات فروش و بازاریابی را این واحد انجام می‌دهد، اما روابط عمومی می‌تواند با ایجاد تصویر مثبت ذهنی از سازمان برای عموم مشتریان و یا شرکای کلیدی این عملیات فروش را تسهیل کنند.

بنابراین روابط عمومی هر چند در لایه ابتدایی با تقویت برند و شهرت شرکت اثر غیرمستقیم خود بر فروش را می‌گذارد، همچنین بایستی به عنوان بازو و ابزار فروش و بازاریابی به طور مستقیم نیز نقش ایفا می‌کند. روابط عمومی صنعتی نظیر پتروشیمی می‌تواند از طریق ارتقای آگاهی و آشنایی با محصولات و خدمات، معرفی فواید و منافع و تفاوت‌های کلیدی محصولات، اثرگذاری بر تمایل خرید مشتریان، ترغیب مشتریان بالقوه به اولین خرید و تضمین کیفیت محصولات به فروش بیشتر کمک کند.

صنعت پتروشیمی چه سطح شرکتی و چه در سطح کلان بایستی به کمک دو بازوی بازاریابی و روابط عمومی‌های قدرتمند، با تقویت برند ایران به عنوان کشوری که ظرفیت بالایی در این صنعت دارد، فروش محصولات پتروشیمی کشور را افزایش دهد. لازمه تحقق این هدف استفاده از روش‌های نوین روابط عمومی و بازاریابی و همچنین حضور مؤثرتر در عرصه‌های بین‌المللی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن