استعفای ناگهانی رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استعفا کرد.

ترو واریورانتا، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس بخش بازرسی و نظارت این نهاد بین المللی از مقام خود استعفا کرده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، ماسیمو آپارو، سرپرست دفتر ایران را به عنوان سرپرست بخش بازرسی منصوب کرده و گفته «در اسرع وقت» و با طی روال و تشریفات معاونی انتخاب خواهد کرد.

دلیلی از استعفای او گزارش نشده و آژانس در پاسخ به خبرنگاران گفته است مسائل شخصی کارکنان محرمانه هستند و در این باره اطلاعاتی منتشر نخواهد کرد.

او دو ماه بعد از امضای برجام در سپتامبر ۲۰۱۵ به همراه آمانو از سایت پارچین در ایران بازدید کرد. گروه بازرسان آژانس انرژی اتمی در آن سفر از منطقه پارچین نمونه‎‌برداری کردند تا نتیجه آزمایش‌ها را اعلام کنند.

پس از آن بود که آژآنس پرونده «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران را بست.

استعفای واریورانتا در موقعیتی ویژه و کمی پس از آن انجام می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است.

ترامپ محدودیت‌های وضع‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران را ناکافی دانسته و نسبت به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار می‌دهد.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است.

نظارت بر اجرای توافق‌نامه اتمی با ایران بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. روز چهارشنبه، ۹ آوریل و یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، آژانس اعلام کرد ایران همچنان به این توافق‌نامه پای‌بند است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن