زیر ساخت‎های توسعه‎ای میدان چنگوله آماده است

مجری طرح توسعه میدان مشترک چنگوله گفت: با فراهم سازی زیرساخت‌های عملیاتی، این میدان آمادگی لازم برای انجام عملیات اصلی توسعه را دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی عباسی لرکی با اشاره به مذاکرات قراردادی و فنی انجام شده با شرکت دی ان او نروژ و گازپروم نفت روسیه با هدف توسعه این میدان در یک سال اخیر، گفت: طرح های پیشنهادی این دو شرکت بر روی این میدان مشترک مورد بررسی فنی قرار گرفته و توسط شورای مخازن، به عنوان دو پیشنهاد برتر برای پیگیری مذاکرات قراردادی در قالب IPC انتخاب شده است. در نهایت اینکه کدام شرکت عهده دار توسعه این می شود بستگی به تصمیم ستاد شرکت ملی نفت ایران دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای توسعه میدان نفتی چنگوله آماده است، اظهار کرد: لرزه نگاری ۲ بعدی و ۳ بعدی (برداشت، پردازش و تفسیر) مطالعات EBS و EIA ( ارزیابی اثرات زیست محیطی، طبیعی و اجتماعی)، اخذ مجوزهای زیست محیطی، تحصیل اراضی و پاک‌سازی منطقه از مین‌ و مهمات عمل نکرده باقی مانده از هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین آماده سازی زیرساخت‌هایی همچون ایجاد جاده‌های دسترسی، خطوله لوله انتقال آب و برق، پوشش مخابراتی و شبکه ارتباطی، تعیین محل چاه‌ها و اقامتگاه از جمله اقدام هایی است که تاکنون در این زمینه انجام شده است.

به گفته عباسی لرکی، به محض مشخص شدن شرکت سرمایه‌گذار بر اساس مذاکرات قراردادی، میدان چنگوله آمادگی لازم برای انجام عملیات اصلی توسعه را دارد.

وی افزود: سازندهای اصلی حاوی هیدروکربور در میدان چنگوله، سروک بالایی و پایینی است اما وجود هیدروکربور با قابلیت تولید در سازند ایلام و سازندهای عمیق‌تر از جمله داریان و فهلیان نیز محتمل است.

عباسی لرکی از ارائه پیشنهاد طرح توسعه میدان چنگوله بدون حضور خارجی ها به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، خبر داد و گفت: به منظور شتاب در توسعه این میدان و پیش از تعیین تکلیف توسعه آن در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، می توان با استفاده از توان شرکت های داخلی و حمایت صندوق توسعه ملی دو حلقه چاه توصیفی حفر شده در این میدان را تولیدی کرد.

به گزارش NIOC، میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در ۵۰ کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد.

افق‎های سروک بالایی و پایینی، مخازن مورد نظر برای توسعه این میدان هستند و ناحیه قراردادی نیز مساحتی افزون بر ۱۱.۵ در ۲۳.۵ کیلومتر مربع را شامل می شود. ساختمان میدان چنگوله نیز تحت تاثیر زون‎های چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به دلیل واقع شدن در مرز جنوبی گسل بالارود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.

گفتنی است، بر اساس تعبیر و تفسیر داده های لرزه ای از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، ارتباط ساختمانی میدان چنگوله و آذر محرز است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن