برای احیا تالاب‌ها هدف‌های توسعه‌ای باید تغییر کنند

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کشور گفت: احیای ظرفیت‌های تخریب شده در کشور در گرو تجدید نظر در بسیاری از هدفگذاری‌های توسعه‌ای است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کشور گفت: بسیاری از تالاب‌های کشور بر اثر عدم همخوانی توسعه با ظرفیت‌های طبیعی خشک شده است.

حمید ظهرابی ظهر یکشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کل قدیمی و جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروزه طبیعت دستخوش تغییرات و دگرگونی ها توسط بشر شده است.

ظهرابی اظهار داشت: تهدید شدید گونه‌ها، انقراض، بیان زایی، نابودی جنگل ها، آلودگی آب و خاک و هزاران مشکل محصول بی تدبیری بشر در بهره برداری از منابع است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کشور، گفت: کشور ما نیز در بهره برداری از منابع، اصول و ملاحضات را رعایت نکرده است.

ظهرابی بیان داشت: توسعه کشور بدون توجه نسبت به توان و ظرفیت ها رقم خورده است.

معاون محیط زیست کشور اظهار داشت: بحران آب در کشور محصول صنایعی است که بدون نگاه کارشناسی و توجه به محیط زیست توسعه یافته اند.

وی افزود: همچنین بهره برداری بی رویه از منابع از جمله موارد کاهش منابع آبی است.

ظهرابی با بیان اینکه بسیاری از تالاب های کشور خشک شده است، ابراز داشت: احیای ظرفیت های تخریب شده در کشور در گرو تجدید نظر در بسیاری از هدفگذاری‌های توسعه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت زیست بومی رویه ای است که برای احیای تالاب ها و محیط زیست در نظر گرفته ایم و برنامه ریزی مشارکتی در قالب این رویکرد عملیاتی می شود.

معاون محیط زیست کشور با تاکید بر توسعه پایدار گفت: استفاده از ظرفیت های مناطق تحت حفاظت می تواند توسعه گردشگری و اشتغال را رقم بزند.

ظهرابی ابراز داشت: سمت و سوی ما بر بهره برداری خردمندانه و توسعه مشارکتی است.

ظهرابی کهگیلویه و بویراحمد را در حوزه زیست محیطی بسیار با ارزش دانست و گفت: طبیعت استان ظرفیت بسیار بزرگی است و در کنار ظرفیت انسانی می تواند در آینده کشور تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به پتانسیل های منطقه دنا، افزود: منطقه حفاظت شده دنا ۲۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کشور تصریح کرد: این استان ۱۰ درصد آب کشور را داراست و باید از ظرفیت منابع آبی نیز به نحو مطلوبی استفاده شود.

ظهرابی همچنین بر گردشگری طبیعت محور و اکوتوریسم تاکید کرد و گفت: این مهم خروجی اشتغال زایی زیست محور را رقم می زند.

ظهرابی گفت: بهبود وضعیت معیشتی نیروهای محیط زیست در کشور نیز ضروری است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن