جلب رضایت 30درصد سهام داران امریکایی و رفع موانع از 90درصد مبادلات بانکی

توتال در بیانیه‌ای نسبت به آینده پروژه پارس جنوبی بعد از خروج ایالات متحده از برجام واکنش نشان داده است. این بیانیه در حالی صادر شده است که اتحادیه اروپا بحث بر سر بازگرداندن قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» که امکان محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران را خواهد داد، آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» توتال  چهارشنبه، 16 ماه مه 2018  در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این شرکت منتشر شده، آورده است:

«در چهارم جولای سال 2017، توتال به همراه شریک خود، پتروچین، قراردادی را مطابق با قعطنامه‌های سازمان ملل متحد و قوانین قابل اجرای ایالات متحده، اتحادیه اروپا و فرانسه در خصوص پروژه‌ پارس جنوبی SP11 [با ایران] به امضا رساند. SP11 پروژه‌ توسعه گازی است برای تامین گاز بازار داخلی ایران و شرکت توتال در تمام قراردادهای خود مربوط به این پروژه از سیاست عدم حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده کرده است، و این سیاست در جهت سیاست بین‌المللی برای جلوگیری از حضور سپاه در این میدان گازی بوده است».

در ادامه بیانیه توتال آمده است «در روز هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که تصمیم به خروج این کشور از JCPOA یا برجام گرفته و تحریم‌هایی را که پیش از برجام در خصوص ایران تعیین شده بود را دوباره برقرار خواهد کرد.

در نتیجه، و همانطور که قبلا هم اعلام شده است، توتال در موقعیتی نیست که بتواند پروژه پارس جنوبی را ادامه دهد و برآن است تا قبل از چهارم ماه نوامبر 2018 تمامی عملیات‌های مربوط به این پروژه را متوقف کند مگر این که اطمینان یابد معافیت‌هایی از سوی مقامات ایالات متحده و نیز حمایت‌هایی از سوی دولت فرانسه و اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد. این معافیت باید شامل حراست شرکت از تمامی تحریم‌های ثانویه تحت قوانین ایالات متحده باشد».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «توتال همیشه اعلام کرده است که هرگز قادر نخواهد بود تحریم ثانویه‌ای را بپذیرد، تحریم‌هایی که دربرگیرنده زیان‌های مالی از سوی بانک‌های ایالات متحده در تمامی عملیات‌های این شرکت در سراسر دنیا (90 درصد عملیات‌های مالی توتال از طریق بانک‌های ایالات متحده انجام می‌شود)، از دست دادن سهام‌داران آمریکایی (که بیش از 30 درصد سهام توتال مربوط به این سهام‌داران است) یا ناتوانی برای ادامه عملیات‌های خود در خاک ایالات متحده (بیش از 10 میلیارد دلار از سرمایه‌های مورد استفاده توتال مربوط به ایالات متحده است) است».

توتال در نهایت اعلام کرده است در وضعیت فعلی، توتال هیچ تعهدی نسبت به پروژه پارس جنوبی ندارد و تایید کرده است که تاکنون فقط 40 میلیون یورو در این پروژه خرج کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» شرکت توتال در حالی رای به خرو از پروژه پارس جنوبی داده است که در اتحادیه اروپا بحث بر سر مقابله با تحریم‌های ثانویه ایالات متحده بر ضد شرکت‌های اروپایی داغ شده است.

در همین زمینه دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، گفته است دونالد ترامپ با جنگ‌های تجاری و خروج از برجام، «هر خیال باطلی را در اروپا از بین برده» و اتحادیه اروپا را با «پدیده قدرت‌نمایی دمدمی دولت آمریکا» مواجه کرده است.

توسک در جمع خبرنگاران گفت: با نگاهی به رئیس جمهور ترامپ از خودمان می‌پرسیم: با چنین دوستانی، چه نیازی به دشمن داریم؟

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم از برجام دفاع کرده است و  گفته است: مساله این است که آیا شما با نابودی یک توافق بهتر می‌توانید مذاکره کنید، یا با ماندن در آن… ما می‌گوییم با ماندن در توافق بهتر می‌شود مذاکره کرد.

ک معاون وزیر تجارت بریتانیا نیز گفته است که بریتانیا با همکاری اتحادیه اروپا به دنبال آن است که آمریکا را متقاعد کند که اجازه دهد روابط اقتصادی با ایران ادامه داشته باشد.

از سویی دیگر خبرگزاری دویچه‌وله گزارش داده است که اتحادیه اروپا آماده احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکاست.

بنا بر علام این خبرگزاری کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد، در راستای نجات برجام، قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را «در صورت لزوم» احیا کند. قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» امکان محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران را خواهد داد.

دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسر اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه (۱۶ مه ۲۶ اردیبهشت) پس از رایزنی‌های این اتحادیه در بروکسل در رابطه با استفاده از قانون مزبور گفت: «در صورت لزوم آماده‌ایم».

 قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» یا «مقررات مقابله‌ای» به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام بایستد. این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند می‌توانند مجازات شوند.

این قانون همچنین دارای مکانیسم‌هایی است که پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی را، در صورت متضرر شدن احتمالی آنها به خاطر معامله با ایران، امکان‌پذیر کرده و آنها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد کرد.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا توتال عجله کرده است یا نه؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن