هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید و شماره‌گذاری نمی‌شود

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید و شماره‌گذاری نمی‌شود، گفت تولید موتورهای یورو 4 در دستور کار قرار دارد اما با توجه به فرصتی که موتورسازان از دولت خواستار شدند، تولید این موتورها تا پایان سال جاری با محدودیت روبروست.

مسعود زندی درخصوص اجرای مصوبه جایگزینی موتورهای کاربراتوری با انژکتوری گفت: در شرایط فعلی، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده و به هیچ وجه شماره‌گذاری نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مصوبات دولت موتورسیکلت‌سازان از ابتدای سال ۹۶ اقدام به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری کردند و به دنبال آن قرار شد از فروردین ۹۷ تولید موتورسیکلت‌های یورو ۴ را در دستورکار قرار دهند اما چون فاصله زمانی اجرای این دو مصوبه کوتاه بود، موتورسازان خواستار فرصتی برای تولید موتورهای یورو ۴ شدند و دولت این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار داد.

وی اضافه کرد: طبق آمار، سالانه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شد که اکنون این موتورسیکلت‌ها شماره گذاری نمی‌شود. هم‌اکنون هر موتورسیکلتی که تست‌های استاندارد را با موفقیت پاس کند مجوز شماره‌گذاری می گیرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تأثیر اجرای مصوبه جایگزینی موتورهای کاربراتوری با انژکتوری بر کاهش آلودگی هوا توضیح داد: اثرات اجرای این مصوبه در آینده مشخص می‌شود چرا که اکنون حجم تولیدی موتورسیکلت‌های انژکتوری با استاندارد بالا، انقدر زیاد نیست که تأثیر آن در کاهش آلودگی هوا محسوس باشد اما در بلند مدت که موتورهای کاربراتوری حذف شوند سهم موتورسیکلت‌ها در کاهش آلودگی هوا چشمگیر است.

زندی یادآور شد: زمانی بود که آلاینده مونوکسید کربن در هوا وجود داشت اما وقتی استانداردسازی سوخت و وسایل نقلیه انجام شد، میزان مونوکسید کربن کاهش چشمگیری پیدا کرد و این موضوع در دراز مدت انجام شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن