هشت دستگاه سنجش امواج در زنجان خریداری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هشت دستگاه سنجش امواج در این استان خریداری شده است که طی هفته جاری تحویل و نصب می شود.

سید رضا موسوی افزود: با توجه به ابلاغ قانون هوای پاک در سال 1376، تکلیف جدیدی برای سازمان محیط زیست تعریف شد که مربوط به موضوع امواج بود.

وی با بیان اینکه 20 سال قبل، موضوع امواج چندان جدی نبود، یادآورشد: طی این مدت با نصب دکل های مخابراتی و تلفن همراه موضوع امواج هم جدی تر مطرح شد.

موسوی اظهار کرد: پیش از این ضابطه ای در خصوص کنترل و رصد امواج وجود نداشت اما هم اکنون علاوه بر ابلاغ چنین ضوابطی لزوم پیگیری و کنترل آنها هم مطرح شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بحث امواج، دکل های انتقال برق و مخابراتی ضوابط استقرار درستی ندارند و گاه حتی برخی از آنها در نقاط مسکونی و داخل مدارس مستقر شده اند.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با استقرار این دکل ها به حتم باید مستند قانونی وجود داشته باشد تا بتوان آنها را تعیین تکلیف کرد.

موسوی نصب دستگاه های سنجش امواج را یکی از اقدامات لازم برای رصد فعالیت این دکل ها برشمرد و ادامه داد: پس از عملیاتی شدن این موضوع، بحث تعیین تکلیف دکل ها مطرح می شود و در صورتی که دکلی در جای درستی نباشد و امواج غیر متعارفی داشته باشد، می توان پیگیری های لازم را برای انتقال یا اصلاح موضوع در دستور کار قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آنچه که این سازمان در زنجان تهیه کرده است، دستگاه های پرتابل هستند و پیگیر هستیم که شرکت های فعال در این زمینه هم دستگاه هایی را نصب کنند.

وی اضافه کرد: اپراتورهای تلفن همراه هم باید ملزم شوند تا در چند نقطه شهر چنین دستگاه هایی نصب کنند.

قانون هوای پاک جدید الحاقی به قانون قبلی، در مرداد سال 96 در مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی هیات دولت ابلاغ شد که براساس ماده 30 این لایحه؛ سازمان محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و فناوری اطلاعات (ICT)`&gt.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به جلوگیری از انتشار کلیه امواج غیرمجاز رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز اقدام و به‌منظور حصول اطمینان از عدم افزایش میزان و شدت امواج و پرتوهای یون‌ساز و غیریو‌ن‌ساز از حدود مجاز تعیین‌شده در هوای آزاد، شبکه پایش مربوطه را راه‌اندازی کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن