دانمارک و بحران کاهش فروش خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی در دانمارک که به عنوان کشوری پیشتاز در انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته می‌شود کم کم از گردونه رقابت خارج می‌شوند.

به گزارش «انرژی امروز» بر طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خودروسازان اروپایی، فروش خودروهای شارژی (ECV) که شامل خودروهای هایبریدی می‌شود 60.5% در 3 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

این تناقض در حالی است که فروش خودروهای الکتریکی در کشور همسایه دانمارک یعنی سوئد با 80% رشد همراه بوده است و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا رشد مجموعا 30% را در این بخش رقم زده اند.

این نشان می دهد که در دانمارک خودروهای الکتریکی بدون ارائه یارانه‌های دولتی چندان طرفدار پیدا نخواهد کرد.

دانمارک که رهبر جهانی استفاده از انرژی بادی است و اولین تلاش‌ها را در سال های 1980 برای حرکت به سوی خودروهای الکتریکی داشته است در گذشته شیفته چنین طرح هایی بوده است.

مردم دوچرخه دوست! دانمارک در سال 2015 تعداد 5.298 خودرو الکتریکی ساخته شده شده را خریداری کرده بودند، یعنی 2 برابر مقدار خریداری شده در ایتالیا که 10 برابر دانمارک جمعیت دارد.

اینگونه به نظر می رسد که حالا دغدغه های محیط زیستی در برابر قیمت کم رنگ تر شده است. دانمارک که معافیت مالیاتی عجیب و غریب 180% را برای واردات خودروهای الکتریکی در نظر گرفته بود حالا خود را در فقدان چنین قانونی می بیند.

در پاییز 2015 دولت لیبرال نخست وزیر دانمارک، لارس لوک راسموسن، اعلام کرد که با توجه به کسری بودجه معافیت از مالیات از خودروهای الکتریکی برداشته می شود.

گفتنی است تسلا ، که در دانمارک بسیار فروش خوبی داشت سعی کرد لابی هایی علیه این اقدام داشته باشد اما به موفقیت نرسید.

طبق قانون اولیه دولت دانمارک، قرار بر این بود که به طور پیوسته از سال 2016 تا 2020 معافیت های مالیاتی کاهش یابد تا زمانی که خودروهای الکتریکی به مانند خودروهای فسیلی بدون معافیت فروخته شوند.

اما در 18 آپریل و با توجه کاهش سنگین فروش ، قوانین جدید برای این منظور وضع شده است.

طبق قانون جدید، برای رسیدن به دوران پسا-معافیت، تا زمانی که حداقل 5000 خودرو الکتریکی مابین سال های 2016 تا 2016 به فروش برسد معافیت از بین نمیرود، و پس از آن در سال 2019 تا 2022 معافیت ها به صورت پله ای برداشته می شود. لارک فلادر، ریاست اتحادیه خودروهای الکتریکی در دانمارک می گوید :«کمپانی‌های سازنده خودروهای الکتریک در کشورهایی سرمایه گذاری نمی کنند که در آنها برای آینده بازاری نباشد . آنها مشتاق سرمایه گذاری در بازارهای قابل پیش بینی در بلند مدت هستند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن