چرخش عربستان در افزایش تولید نفت به نفع آمریکاست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون سیاست افزایش تولید نفت توسط اعضای اوپک ارائه کرد.

اسدالله قره خانی با اشاره به نظر اعضای اوپک برای افزایش تولید نفت، گفت: سیاست افزایش تولید نفت از چندی قبل مطرح شده چراکه افزایش قیمت ها خطر کاهش یکباره را ایجاد کرده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بحث فریز نفتی زمانی که قیمت نفت پایین بود مطرح شد، افزود: در این راستا کشورهای اوپک و غیر اوپک سیاست گذاری کرده و میزان تولید را به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش دادند تا قیمت به حد قابل قبول و منطقی برسد.

ایران به دنبال این بود که قیمت نفت یکباره کاهش نیابد، چراکه بالا رفتن آن تدریجی و یک سِنتی است اما کاهش آن ناگهانی و یکباره است.

تولید  نفت شیل در رقم بالای 60 دلار انتفاع اقتصادی دارد

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت رقم مورد نظر اعضای اوپک رسیده و حتی بالاتر از این رقم رفت، ادامه داد: اگر آثار و تبعات افزایش تولید صرفا مباحث اقتصادی باشد، ایران از افزایش قیمت و میزان تولید حمایت می کند، چراکه ایران نیز صادرکننده نفت بوده و این افزایش تولید و قیمت به نفع کشور است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با افزایش قیمت نفت این نگرانی ایجاد شده که برخی از کشورها از جمله آمریکا اقدام به تولید نفت غیرمتعارف و نفت شیل کنند، یادآور شد: هزینه استخراج نفت شیل بالا بوده و تولید این نفت در رقم بالای 60 دلار انتفاع اقتصادی دارد، به همین دلیل زمانی که به مرحله توجیه اقتصادی برسد میزان عرضه افزایش یافته و یکباره قیمت نفت کاهش تا 25 دلار کاهش می یابد.

عربستان پیش از این مخالف با افزایش تولید نفت بود

وی افزود: با توجه به این تجربه ایران به عنوان نخستین کشور اعلام کرد که میزان تولیدات خود را افزایش می دهد، اما در حال حاضر جای تردید است که آیا افزایش تولید برای منطقی کردن قیمت بوده و یا در راستای سیاست های آمریکا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه یکی از نقاط تردید ورود عربستان به جرگه تقاضاکنندگان افزایش تولید نفت است، ادامه داد: عربستان پیش از این مخالف با افزایش تولید نفت بود، لذا این موضوع که  اکنون برای افزایش تولید ابراز تمایل کرده به گونه ای در راستای سیاست های آمریکا است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه وزیر نفت پیش از خروج آمریکا از برجام بحث افزایش تولید نفت را مطرح کرده بود، تصریح کرد: ایران به دنبال این بود که قیمت نفت یکباره کاهش نیابد، چراکه بالا رفتن آن تدریجی و یک سِنتی است اما کاهش آن ناگهانی و یکباره است، لذا ممکن بوده که با این افزایش قیمت ها از درآمدهای کلان بی بهره شویم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن