روستای «سُله بُن» بعد از آب گیری کامل سد نمرود، به زیر آب می رود

در جریان بازدید وزیر نیرو، استاندار تهران و نمایندگان مردم سمنان در مجلس از سد نمرود که ساخت آن بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بر ضرورت حل مشکلات مردم روستای پایین دست تاکید و اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه قرار است امسال بودجه مربوط به جا به جایی روستا را تخصیص دهد.

خودداری سازمان برنامه و بودجه از ابلاغ اعتبار 30میلیارد تومانی

به گزارش«انرژی امروز» از پاون، درحالی که روستای «سُله بُن» از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه در پایین دست سد نمرود با آبگیری سد، به طور کامل زیر آب می رود، نماینده مردم سمنان در مجلس می گوید: 30میلیارد تومان اعتبار برای خسارت جا به جایی این روستا در سال های 94، 95 و 96 ابلاغ شده که متاسفانه تاکنون اختصاص نیافته است که با پیگیری های مستمر، قرار بر این شده است که با دستور اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه، این اعتبار امسال ابلاغ شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار است سمنان نیز از آب سد نمرود بهره مند شود، گفت: آب آشامیدنی این روستا باید از محل اعتبارات آب روستایی تامین شود، زیرا امکان تامین آن از اعتبار سد ممکن نیست و برق روستا نیز قرار است از محل اعتبارات توانیر حل شود و بنیاد مسکن بهسازی معابر و زیرساخت ها را انجام دهد.

غلامرضا کاتب در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت سد نمرود گفت: بهره برداری از این سد در شرایط خشکسالی با امکان ذخیره سازی 130 میلیون مترمکعب آب دستاورد بسیار خوبی برای کشور است.وی افزود: با توجه به کمبود بارش ها به کشاورزان اعلام شده کشت تابستانه انجام ندهند تا درختان نیازمند آبیاری خشک نشوند.کاتب با بیان اینکه احتمال وجود مشکل در زمینه آب آشامیدنی نیز می رود، بیان کرد: بارندگی های بهار امسال برکت های فراوانی به همراه داشت اما فقط مشکل مراتع دامداران و عشایر را حل کرد و به ذخیره و حجم آب سد کمکی نمی کند.فیروزکوه با 40 هزار نفر جمعیت در شمال خاوری تهران واقع شده است.

اردکانیان: همچنان نگران کاهش بارندگی هستیم 

براساس اعلام وزیر نیرو، کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا به رغم بارش‌های مناسب 2ماه اخیر در کشور همچنان با افت 25 درصدی نزولات جوی نسبت به سال گذشته مواجه باشیم. رضا اردکانیان در حاشیه بازدید از سد نمرود، درباره افتتاح طرح‌های این وزارتخانه در شهرستان‌های استان تهران، گفت: امروز این توفیق حاصل شد که به همراه استاندار تهران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از 7 طرح مهم وزارت نیرو در حوزه‌های آب و فاضلاب بازدید به عمل آورده و در جشن‌های بهره برداری شرکت کنیم که در مجموع می توان گفت یک میلیارد و 400 میلیون تومان بابت این طرح ها پیش بینی شده است. او به وضعیت سد نمرود اشاره کرد و گفت: این پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است و تقریبا بهره برداری این سد رو به اتمام است که امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مالی مورد نیاز برای این طرح فراهم شود و هر چه زودتر این طرح به بهره برداری برسد. اردکانیان افزود: سد نمرود بالغ بر 20 میلیون متر مکعب آب را برای مصارف مختلف اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و زیست محیطی تامین خواهد کرد و جمعیت وسیعی از مواهب این طرح بهره مند خواهند شد.

او درباره حقابه مردم پایین دست سد نمرود و زمین های روستای سله بن که با بهره برداری از سد به زیر آب خواهد رفت اظهار داشت: باید مشکلات صاحبان این زمین ها را حل کرد و حقابه ها تخصیص یابد.

وزیر نیرو با اشاره به بارندگی های اخیر در کشور عنوان داشت: در فروردین و اردیبهشت ماه بارندگی های خوبی رخ داد، ولی به لحاظ کم بارشی در شش ماه ابتدایی سال آبی در فصل پائیز و زمستان گذشته، همچنان 28 درصد نسبت به سال گذشته بطور متوسط از بارش کمتری برخوردارهستیم و امیدواریم این نعمت الهی کماکان تداوم داشته باشد تا قدری این عقب افتادگی جبران شود. او در ادامه سخنان خود خواستار همکاری مردم در صرفه جویی آب مصرفی در بخش شرب و کشاورزی شد و افزود: در حال حاضر تاکنون حدود 162 میلی متر جمع بارش ما بوده است، در حالی که بطور متوسط باید حدود 240 میلی متر در طول سال بارندگی داشته باشیم، بنابراین مخازن سدهای ما نسبت به گذشته 24 درصد کاهش دارد.

بهره برداری کامل از سد نمرود، نیازمند 280 میلیارد تومان اعتبار است

سد نمرود با هدف تنظیم آب رودخانه نمرود از سرشاخه‌های اصلی رودخانه حبله رود در حال احداث بوده و یکی از طرح‌هایی است که وزارت نیرو برای مدیریت خشکسالی در منطقه اجرایی کرده است. احداث این سد که از سال 1384 آغاز شده، در 18 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه و 2کیلومتری پایین دست روستای سُله بن بر روی رودخانه نمرود و در ارتفاع ٢٠٢٠ متری از سطح دریا واقع شده است که سالیانه حدود 120 میلیون مترمکعب آب را به منظور نیازهای کشاورزی دشت گرمسار و فیروزکوه  تامین می کند. حجم کل مخزن سد 138 میلیون مترمکعب است. این سد دارای بدنه خاکی با هسته رسی  و همچنین ارتفاع از پی آن 83.5 متر و طول و عرض تاج نیز ۶٨٠ و ١٢ متر می‌باشد. پیشرفت فیزیکی کل طرح بالغ بر 80 درصد است. تاکنون 2هزار و 150 میلیارد ریال اعتبار در طرح هزینه شده و برای تکمیل طرح به 2هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت پروژه، تامین اعتبار مورد نیاز انجام شده و طرح تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد. این سد همچنین تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و ایوانکی و نیز برطرف سازی نیازهای بخش صنعت و کشاورزی شهرستان فیروزکوه را عهده دار خواهد بود. این سد همچنین سیلاب حوزه آبریز رودخانه نمرود را نیز مهار خواهد کرد. بهبود و کشت اراضی کشاورزی پایین دست به مساحت بیش از 35 هزار هکتار، ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، اشتغال زایی طرح در حین اجرا (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) و همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال در منطقه حین بهره برداری و جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها از دیگر ویژگی‌های مهم این طرح به شمار می‌رود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن