افزایش 80درصدی تحقیقات کشف و تولید نفت و گاز در پاکستان

بر اساس آمارهای قابل استناد، پاکستان طی پنج سال گذشته (دولت مسلم لیگ – نواز) در بخش انرژی و فراورده‌های نفتی توسعه قابل توجه داشته است.

دوره پنج ساله دولت حزب حاکم پاکستان(مسلم لیگ شاخه نواز شریف) روز پنجشنبه با برگزاری آخرین نشست کابینه و مجلس ملی دراسلام آباد درعمل به پایان رسید و دولت انتقالی به نخست وزیری ناصرالملک، از روز جمعه – 11 خردادماه – با مراسم ادای سوگند، رسما شروع به کار کرد.

آیین ادای سوگند خدمت ناصر المُلک، نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان در کاخ ریاست جمهوری در اسلام آباد برگزار شد.

با پایان یافتن حکومت پنج ساله حزب نواز بر پاکستان دولت موقت پاکستان از روز گذشته – جمعه – رسما کار خود را آغاز کرد تا مقدمات انتخابات را فراهم آورد و «ناصر الملک» نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان با حضور در کاخ ریاست جمهوری به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

دولت مسلم لیگ شاخه نواز شریف با نخست وزیر محمد نواز شریف و شاهد خاقان عباسی طی پنج سال مسئولیت خود برای اکتشاف میادین نفتی و گازی دست به اقدامات بنیادی زد.

طی این مدت اقدامات تحقیقاتی و اکتشافی برای کشف و تولید نفت و گاز 80 درصد افزایش داشته است که 40 درصد این تلاش‌ها موفقیت آمیز بود، در نتیجه این اقدامات تولید نفت خام در پاکستان 29 درصد افزایش یافت.

یک مقام عالی رتبه در بخش منابع طبیعی و نفت و گاز به خبرگزاری دولتی پاکستان (APP) گفت:دولت نواز شریف طی پنج سال گذشته 179 عمل حفاری برای اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی انجام داد که 101 اقدام حفاری موفقیت آمیز بود، در حالی که در دولت قبلی به رهبری حزب مردم 100 حلقه چاه در مناطق مختلف پاکستان به ویژه در ایالت سند زده شد که تنها 39 مورد آن موفقیت آمیز بود.

بر اساس آمارها، طی سال های اخیر روزانه 944 میلیون متر مکعب گاز و 32 هزار و 343 بشکه نفت به میزان استخراج نفت و گاز پاکستان اضافه شده است و میزان تولیدات نفت در زمان کنونی به 90 هزار بشکه در روز می رسد.

از میان 101 چاه کشف شده مقدار ذخائر گاز 68 حلقه چاه فعال به 5.4 تریلیارد متر مکعب می رسد.

در مدت مشابه مقدار گاز مصرف شده در سطح کشور 5.2 تریلیارد متر مکعب بوده است یعنی پاکستان توانسته با رسیدن به خودکفایی، 100 درصد گاز مصرفی در این کشور را از طریق کشف و استخراج نفت و گاز تامین کند.

مقدار سرمایه گذاری خارجی در حوزه کشف و استخراج نفت و گاز در پنج سال گذشته در پاکستان 10 میلیارد دلار بوده است.

دولت پاکستان برای خودکفایی در تولید نفت به کمک سازمان آمریکایی usaid توانست، ذخائر گاز با حجم 3.778 میلیارد متر مکعب گاز و ذخائر نفت با حجم 2.323 میلیارد بشکه نفت کشف کند.

دولت پاکستان همچنین برای جبران کمبود انرژی یک قرارداد 15 ساله خرید گاز مایع با قطر امضا کرد.

منابع دولتی می گویند این قرارداد باعث شد تا تقاضای انرژی به منظور راه اندازی کارخانه ها در این کشور به کمترین حد خود برسد.

پیش از انعقاد این توافقنامه پاکستان یکی از کشورهای صادرکننده کود شیمیایی بود اما با رفع کمبود انرژی گاز، کارخانه های کودسازی پاکستان اقدام به افزایش میزان تولیدات خود کردند که در نتیجه این کشور به یکی از کشورهای صادر کننده کود شیمیایی تبدیل شد.

با سرازیر شدن گاز مایع به پاکستان بسیاری از نیروگاه های تولید برق نیز راه اندازی شده و در نتیجه کمبود انرژی برق نیز به میزان قابل توجهی رفع شد.

پاکستان در حال حاضر دارای دو ترمینال ذخائر گاز مایع در شهر بندری کراچی است و با توجه به ظرفیت عظیم توسعه در بخش انرژی بسیاری از سرمایه گذاران خارجی علاقه خود را برای ایجاد ترمینال های گاز مایع و شبکه های گاز رسانی اعلام کرده اند.

دولت پاکستان همچنین در نظر دارد تا طرح گاز رسانی تاپی و خط لوله گاز ایران – پاکستان را راه اندازی کند تا بتواند از این طرح نیازمندهای انرژی را در آینده تامین کند.

لوله گاز 42 اینچی به طول 700 کیلومتر از نوابشاه در ایالت سند تا بندرگوادر در ایالت بلوچستان نیز بزودی احداث خواهد شد.

همپنین بزودی کلنگ احداث خط انتقال گاز کراچی لاهور به طول 1122 کیلومتر به زودی به زمین زده خواهد شد.

از سوی دیگر ده ها کارخانه کوچک و بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه نفت و گاز نیز در سراسر پاکستان در دست ساخت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن