ساختمان سبز موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها می‌شود

بر پایه مبحث توسعه پایدار، رشد اقتصادی مبتنی بر تولید، توزیع و مصرف ناپایدار و بحران‌های زیست محیطی ناشی از آن، تغییرات اقلیم و محدودیت منابع، توجه به صرفه جویی انرژی و جایگزین نمودن انرژی‌های تجدیدپذیر با انرژی‌های فسیلی به عنوان امری ضروری مبدل گشته است.

به گزارش «انرژی امروز« از زیست آنلاین، ساختمان سبز با عناوینی چون ساختمان پایدار، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و یا طراحی سبز مطرح می‌گردد که بر سه اصل حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی، آب، برق و سایر منابع به منظور بهبود کارایی منابع، محافظت از سلامت ساکنین و محیط زیست، کاهش آلودگی زیست محیطی استوار است.

ساختمان سبز سعی دارد تا در طول چرخه عمر ساختمان از مرحله ایده و طراحی زیست مدار تا مرحله بهره برداری، نگهداری، تعمیر و تخریب ساختمان روند سبز را طی نماید و به واسطه مدیریت صحیح، بهینه سازی مصرف منابع کمیاب و محدود در سطح زمین ( از جمله انرژی آب، باد، خورشید و موادری از این قبیل ) و همچنین بکارگیری از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست، موجب کاهش تولید و انتشار آلاینده ها، گلخانه ای`&gt.گازهای گلخانه ای بخصوص دی اکسیدکربن و ضایعات گردد، بدین وسیله تا حد امکان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرده که این امر موجب ارتقا بهره وری انرژی و کاهش مصرف سرانه آن در ساختمان ها می شود.

 امروزه با توجه به گسترش صنعت ساخت و ساز، سالانه حجم بالایی از مواد و منابع در این صنعت استفاده قرار میگیرد و همچنین در پی خاکبرداری، تخریب و نوسازی، تعمیرات، حفاری، فعالیتهای ساختمان سازی و صنعتی، حجم قابل ملاحظه ای از ضایعات و نخاله های ساختمانی به محیط زیست باز می گردد که منجر به افزایش ردپای مسکن می شود. از سویی دیگر عدم بازیافت و بکارگیری نخاله های ساختمانی بیانگر هدررفت منابع طبیعی و سرمایه های ملی کشور است. بطوریکه بر اساس گزارشات پسماند ایران، سالانه ۳ میلیارد دلار نخاله ساختمانی در کشور تولید میگردد.

 تحقیقات و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که ۳۰-۴۰ درصد گلخانه ای`&gt.گازهای گلخانه ای و ۳۰-۵۰ درصد پسماندهای تولید شده در زمین مربوط به ضایعات و نخاله های ساختمانی می باشند و ساختمان های مسکونی بیش از ۴۰ درصد کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده اند. لذا از اقدامات انجام شده در این زمینه، رتبه بندی ساختمان ها و بکارگیری از تکنیک های بهره وری سبز در این صنعت می باشند که ابعاد زیست محیطی و اقتصادی را در کشور به طور همزمان تحت پوشش قرار می دهند و ارتقا میبخشند. از این رو ترویج مدیریت ساختمان سازی سبز میتواند گامی موثر جهت دستیابی به شهرسبز همسو با توسعه پایدار محسوب می شود.

 جهت سنجش و رتبه بندی ساختمان های سبز، آیین نامه و استانداردهای مختلفی از جمله:  استاندارد بین المللی پیشرو در طراحی انرژی و محیط زیست گواهینامه سبز (LEED )، BREEM، BREEAM ،PEARL،QSAS، SEAM و  CASBEE طراحی شده اند و ساختمان ها را برحسب اصول مشخصی بررسی می نمایند که نتیجه آن صدور گواهینامه های تصدیق، سیلور، گلد و پلانتیوم می باشد. لیکن این استانداردها متناسب با شرایط اقلیمی ایران طراحی نشده اند و کاملا منطبق با شرایط کشور ایران نمی باشند. از این رو برنامه ریزی جهت تدوین آیین نامه جامع، مناسب با موقعیت جغرافیایی و معماری سنتی ایران امری ضروری قلمداد می گردد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن