ارتقای شاخص بهره‌مندی آب روستایی مازندران از 68 به 76 درصد

مدیر عامل آبفار استان مازندران گفت: شاخص بهره مندی آب روستایی مازندران در سال جاری به میانگین کشوری رسیده است. مجید عبدالهی با بیان این مطلب اظهار کرد: شاخص بهره مندی آب آشامیدنی روستایی مازندران در سال 92 حدود 68 درصد بوده است در حالی که متوسط بهره مندی آب شرب روستایی در کشور 78 درصد بود و این شاخص در سال 96 در کشور 76 درصد محاسبه شد که خوشبختانه با تلاش مضاعف شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران شاخص بهره مندی آب شرب روستایی در استان به میانگین شاخص رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از پاون، مدیرعامل شرکت آبفار استان مازندران با اعلام خبر موفقیت آمیز همگام شدن این شرکت در شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی با میانگین کشوری و تلاش برای رسیدن به بالاترین نقطه، اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 380هزار نفر، معادل 42 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و اگر‌جمعیت شناور و فصلی را اضافه کنیم به 50 درصد می رسد.

او اظهار داشت: 2433 روستای بالای 20 خانوار در استان وجود دارد که 1650 روستا تحت پوشش ماست و در مجموع 85 درصد جمعیت روستایی استان از خدمات شرکت بهره مند هستند.

ارتقای وضعیت آب رسانی روستایی

عبدالهی با اشاره به اعتبارات صندوق توسعه ملی و میزان افزایش عملکرد شرکت با این اعتبارات افزود:در سال 92 بیش از 252 پروژه نیمه تمام داشتیم که طی4 سال  حدود 160 پروژه آبرسانی روستایی با بهره مندی 496 روستا به بهره برداری رسید و در 2 سال گذشته نیز 231 روستا با جمعیتی بالغ بر 114 هزار و 438 نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم  و بهداشتی برخوردار شدند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران از 432 پروژه نیمه تمام دیگر با نیاز اعتباری بیش از 380 میلیارد تومان اعتبار خبرداد و گفت :کیفیت خط قرمز ماست و تمام تلاش ما رساندن آب شرب سالم و بهداشتی به مردم است و در همین راستا 7 آزمایشگاه میکروبی و 6 آزمایشگاه شیمیایی و یک آزمایشگاه سیار به صورت مستمر کیفیت آب را مورد پایش قرار می دهند. عبدالهی در خصوص بحران آب در استان تصریح کرد: خیلی از استانها هنوز باور ندارند که مازندران با مشکل کم آبی روبروست اما خشکسالی 15 سال اخیر، وضعیت تغییر بارشها، مصرف بالای آب همراه با افزایش جمعیت و …..موجب شده ورود و خروج آب در منابع زیرزمینی همخوانی نداشته باشد و بسیاری از چاهها و چشمه ها طی سالهای گذشته  کم آب یا خشک شدند و این می طلبد با توجه به هفته صرفه جویی در مصرف آب(1 الی 7 تیر ماه) مردم بیشتر در مصرف آب صرفه جویی و الگوی مصرف آب را رعایت کنند.

درخواست 55 میلیارد تومان بودجه برای مقابله با تنش آبی

وی در خصوص قیمت آب نیز اظهار داشت: قیمت تمام شده آب تولیدی شرکت در ازای هر هزار متر مکعب 1500 تومان و در برخی از روستاها حتی به 4 هزار تومان هم می رسد اما ما از مردم فقط 200 تومان دریافت می کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، با رد آلودگی آب کلاردشت تصریح کرد: شبکه بهداشت استان، آلودگی را ناشی از ویروسی تحت عنوان نوروویروس دانست که ممکن است از هر چیزی منتقل شود و برهمین اساس، با توجه به آزمایشهای قبل و بعد از آب آشامیدنی کلاردشت و حتی آزمایش در آزمایشگاه مرجع وزارت نیرو مشخص شد آب کلاردشت هیچگونه آلودگی نداشته است.او افزود: آب رودخانه سردآبرود  که یک رودخانه وحشی و سنگلاخی است ، خود پالایی دارد و آب بسیار خوبی است ، ما نیز تصفیه خانه مناسبی در کلاردشت داریم که مجهز به 3 سیستم گندزدایی با آب ژاول،کلر و نمک طعام است، سال گذشته هم بیش از 2 میلیارد تومان هزینه در راستای تعویض فیلترها و برخی از تجهیزات در این تصفیه خانه انجام شد. عبدالهی با اشاره به راهکارهای اجرایی برای روستاهای مواجه با تنش آبی، گفت: تمامی روستاهایی که پروژه های آبرسانی نیمه کاره دارند با تنش آبی مواجه هستند و برهمین اساس، برای تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی، بیش از 55 میلیارد تومان اعتبار برای کاهش تنش آبی در این روستاها درخواست کردیم که امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن