هزینههای غیرطبیعی افزایش قیمت خودرو نباید به مردم تحمیل شود
عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودرو گفت: هزینههایی که ربطی به ذات و ماهیت مدیریت شده تولید ندارد، نباید بر مصرف کننده بار شده و از مردم گرفته شود.
به گزارش «نرژی امروز» از ایسنا، محمدرضا نجفی اظهار کرد: «با افزایش مکرر قیمتها در طول یک سال مخالفم، شرط لازم ماندگاری و توسعه رقابت پذیر، رعایت حقوق مشتریان، رعایت مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد اعتماد، ثبات و استقرار در حوزه کسب و کار است؛ به خصوص خودرو که آثار اقتصادی، رفاهی و ایمنی آن تاثیر فراوانی بر زندگی آحاد مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.»عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش مکرر قیمت، عدم توجه متناسب و کافی به منافع متوازن ذینفعان و نتایج برداشتی جامعه متنوع و متکثر، صرفا در فضای بسته و رانتی ممکن است و چنین سبکی از کار در بازار رقابتی محکوم به اضمحلال است، افزود: «به همین دلیل است که ما حمایت واقعی، موثر و لازم از تولید را در نهادینه نمودن این ویژگیها در محیط و محاط صنعت میدانیم و صرف محدودیت دسترسی مصرف کنندگان را، خدمتی ممکن، مفید، موثر و راهگشا در دراز مدت به صنعت خودرو نمیدانیم.»نجفی یادآور شد: «بخش مهمی از هزینه های غیر عملیاتی، هزینه های ناشی از سرمایه گذاریهای نابهرهور و فاقد توجیه اقتصادی داخل و خارج از کشور و هزینه های مالی که در زمان ایجاد فاقد توجیهات اقتصادی و حقوقی بوده اند، نباید در محاسبات قیمت تمام شده اعمال و به مصرف کننده تحمیل شود.»نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: «این مقدار آشفتگی در بازار علاوه بر آثار مخرب مستقیم در حوزه کسب وکار آثار مخربی نیز بر امید و اعتماد مردم به آینده و ثبات اقتصادی که لازمه توسعه است میشود و این در حالی است که بخش قابل توجهی از افزایش قیمتها به عملکرد عملیاتی و فعلی تولیدکنندگان ربطی ندارد و عمدتا ناشی از سیاستها و احیانا اشتباهات مدیریتی است که در ادوار گذشته اتفاق افتاده و منجر به تحمیل هزینههای سنگینی به خودروساز شده است. لذا این بخش از هزینه ها باید از سرجمع هزینه های قابل قبول برای احتساب در قیمت تمام شده و عملکرد جاری شرکتها و مدیران خارج شده و تعیین تکلیف آنها در همان چارچوبهای ایجادیشان صورت پذیرد. با این توضیح احتساب این دست هزینه ها به عملکرد خودروساز و دریافت آن از مردم ناروا و غیر قابل دفاع است.»نجفی در عین حال تاکید کرد: «با مدیریت شفاف و کارآمد در طول زنجیره تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش نیز امکان تعدیل بخش دیگری از هزینه ها و به تبع قیمتها به نفع تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد.»