کار در فاز ۱۱ متوقف نشده است وضع چینی‌ها از توتال بهتر است

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با تاکید بر این‌که با خروج ترامپ از برجام کار در فاز ۱۱ متوقف نشده است، توضیحاتی را در مورد آخرین پروژه‌های نفتی کشور ارائه کرد.

غلامرضا منوچهری در نشستی با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: در برخی از اخبار گفته می‌شود که این پروژه متوقف شده است اما باید گفت پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از خروج ترامپ از برجام و احتمال خروج توتال جلو رفته و کارهای طراحی و مناقصه انجام شده است. حتی نتایج مناقصات مشخص شده و آماده ابلاغ است.

وی با تاکید بر این‌که در انجام پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی زمان از دست نرفته است، تصریح کرد: در قرارداد توسعه این فاز خروج توتال پیش بینی شده بود و بر همین اساس سی ان پی سی چین جایگزین توتال خواهد شد. چنانچه این شرکت چینی هم در فاز ۱۱ نماند، شرکت پتروپارس عملیات توسعه فاز ۱۱ را انجام خواهد داد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در مورد این‌که گفته می‌شود چرا از همان ابتدا توسعه فاز ۱۱ به عهده پتروپارس گذاشته نشد توضیح داد: زیرا در آن زمان و حتی همین حالا هم نگران تامین مالی پروژه و همچنین اجرای فاز دوم توسعه فاز ۱۱ که همان ایستگاه تقویت فشار است، هستیم. البته فاز دوم این طرح در سه یا چهار سال آینده اجرا خواهد شد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد شرایط در آن زمان به چه صورت است.

منوچهری با تاکید بر این‌که دراجرای طرح توسعه فاز ۱۱ زمان و سرمایه از دست نرفته است، گفت:‌هر شرکت دیگری هم به غیر از توتال این طرح را انجام می‌داد به همین زمان برای انجام مطالعه و مناقصه نیاز داشت.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه ۹۰ میلیون دلاری که توتال در فاز ۱۱ انجام داده است را چه کسی باید پرداخت کند، اظهار کرد: اگر اپراتور شرکت چینی سی ان پی سی آر باشد از طریق این شرکت هزینه‌های توتال پرداخت خواهد شد. این شرکت چینی از نظر توان مالی از توتال هم قوی‌تر است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه در مورد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: توسعه این فاز برعهده کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و متشکل از شرکت‌های مپنا، تاسیسات دریایی و غیره است. طرح توسعه بخش دریایی این فاز جلوتر است و اولین خط فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفته و یکی از سکوها نیز راه‌اندازی شده است. در حال حاضر از این فاز ۵۰۰ میلیون فوت مکعب برداشت می‌شود که به این میزان تا سه ماه آینده ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر اضافه خواهد شد و به طور کلی برداشت از فاز ۱۴ به یک میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

وی با بیان این که پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: سکوهای فاز دوم فاز ۱۴ پارس جنوبی در یارد بوشهر در حال تکمیل است و تا پایان سال به مدار تولید خواهد رسید. به عبارت دیگر تا پایان امسال یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود تا یک میلیارد بعدی بعد از تکمیل پالایشگاه و در سال آینده برداشت خواهد شد.

تکمیل فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی تا پایان سال

منوچهری با بیان این‌که فاز ۱۳ رو به اتمام است، ادامه داد: مراحل مختلف راه‌اندازی فازهای ۲۲ و ۲۴ نیز در حال انجام است و تا پاییز پالایشگاه‌های فازهای ۲۲ و ۲۴ و ۱۳ به مدار تولید خواهد آمد و این دو پروژه کلا تا پایان سال به مدار تولید می‌آیند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این‌که ظرفیت تولید در پارس جنوبی ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، گفت: با ۲.۵ فازی که تا پایان سال در پارس جنوبی تکمیل می‌شود به ظرفیت گاز کشور حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال به حدود ۶۹۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: ظرفیت کاندنسیت ۲۰ فاز در پارس جنوبی ۶۵ هزار بشکه در روز است. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه تولید گاز کل کشور را ۹۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن