نیاز امارات به قطر بیشتر از نیاز قطر به امارات است

امارات متحده عربی برای روشن نگه داشتن چراغهای دبی به گاز طبیعی قطر نیاز دارد.
به گزارش «انرژی امروز» این اعتقادی است که نویسنده بلومبرگ دارد و میگوید: در بحث نقل و انتقال گاز طبیعی این امارات متحده عربی است که بیشتر نیازمند وجود قطر است تا قطر نیازمند وجود امارات.
بلومبرگ در ادامه به بررسی دنباله روی امارات متحده از عربستان میپردازد که کدام یک از این کشورها بیشتر آسیب خواهند دید و مینویسد: امارات متحده عربی از عربستان تبعیت کرد و آسمان، دریا و زمین خود را بر روی قطریها بست و این شیخنشین ثروتمند را متهم به حمایت از تروریسم کرد.
اما امارات متحده به گاز وارداتی از سوی قطر نیاز دارد تا بتواند نیمی از برق مورد نیاز خود را تولید کند برای همین از بستن شیر گاز خط لولهای که گاز را از قطر به امارات میرساند اجتناب کرد.
بدون این شاهرگ انرژی حیاتی، آسمانخراشهای پرتلالو دبی همگی در تاریکی فرو خواهند رفت مگر اینکه امارات بتواند گاز قطر را با منبع گاز طبیعی بسیار گرانقیمتتر جایگزین کند.
پس از آن بلومبرگ به بررسی وضعیت این کشورها میپردازد و از قول یک منبع آگاه که نخواسته است نامش فاش شود مینویسد: گاز طبیعی قطر از طریق یک خط لوله به امارات و عمان سراریز میشود و نشانی هم بر قطع آن وجود ندارد. اما شرکت انرژی دلفین مستقر در ابوظبی این ادعا را رد کرده است.
پس بلومبرگ میپرسد که پشت پرده بازی گازی قطر و امارات چیست؟
قطر سومین ذخایر بزرگ گازی دنیا را در اختیار دارد، و از طریق یک خط انتقال 364 کیلومتری زیردریایی روزانه Bcf2 سوخت انتقال میدهد.
شرکت انرژی دلفین، یک شرکت سرمایهگذاری مشترک بین شرکت Mubadala Investment با 51 درصد سهم و شرکت نفت باختری و Total SA با هرکدام 24.5 درصد سهم است.
بر اساس آنچه که در وبسایت این شرکت آمده است از سال 2007، این شرکت سرمایهگذاری مشترک فرآوری گاز از میدان شمالی قطر را به عهده داشته و آن را به ترمینال طویله در ابوظبی منتقل میکند. شرکت دلفین گاز قطر را در عمان نیز توزیع میکند.
مسولان بنادر نفتی امارات ورود و خروج هر نوع کشتی با پرچم قطر به بنادر این کشور از قطر و بالعکس را ممنوع کردند.
بر اساس اطلاعات بلومبرگ، نفتکش Apollo Dream که حدود MMbopd 2 ظرفیت دارد بعد از آنی که روز سهشنبه در ترمینال فراساحلی در قطر پهلو گرفته بود، روز چهارشنبه در یک ترمینال فراساحلی در ابوظبی بارگیری شد.
هماکنون این تانکر در خارج از بندر Ras Tanura عربستان سعودی لنگر انداخته است.
دیگر بنادر امارات متحده، چون جابل علی، که بزرگترین ترمینال منطقه و مرکز داد و ستد نفت در الفجیریه، است نیز از ورود و خروج کشتیها به این بندر و از این بندر به قطر را ممنوع کردهاند.



