ساخت الکترولیت هیبریدی در باتری لیتیم-یون
محققان موسسه تحقیقاتی نینگبو (Ningbo) چین الکترولیت هیبریدی را ساختند که میتواند محدوده ولتاژ باتریهای لیتیم-یون را تا حد 5 ولت افزایش دهد. این الکترولیت از یک الکترولیت مایع و نانوذارت سیلان (ST) و Al2O3 استفاده کرده و از هر دو مزایای الکترولیت جامد و مایع برخوردار است.
به گزارش «انرژی امروز» از «صنعت و بازار» در مقالهای که در مجله Power Source به چاپ رسید، گزارش شده که پایداری چرخهای و سرعتپذیری باتری LiNi0.5Mn1.5O4 Li توسط این الکترولیت هیبریدی بهبود یافته است. تستهای ایمنی نشان دادند که باتری LiNi0.6Mn0.2Co0.2O2 گرافیت همراه با الکترولیت هیبریدی ایمنی بسیار بیشتری از باتریهای رایج حاوی الکترولیت مایع دارد.
Al2O3 به عنوان یک پرکننده رایج در الکترولیتهای پلیمری استفاده میشود که پایداری الکتروشیمیایی و هدایت یونی نسبتا بالایی دارد. از طرفی، به منظور غلبه بر مشکل تجمع ذرات و جدایی فازها، نانوذرات Al2O3-ST با ساختار شبه آلی کاربرد دارند.
برای ساخت این الکترولیت هیبریدی نسبتهای 5% و 10% وزنی از Al2O3-ST با الکترولیت تجاری LiPF6 1 مولار در حلالهای EC:DMC (3:7) مخلوط شده و با عناوین SSE-5 و SSE-10 نامگذاری گردیدند.
تستهای الکتروشیمیایی نشان دادند که با استفاده از نانوذرات، کاهشی در بازده باتری ایجاد نمیشود و از طرفی ظرفیت دشارژ در جریانهای بالا (2C و 5C) بدست آمده و طول عمر بیشتری نیز حاصل میگردد.
بهبود کارایی باتری از طریق این الکترولیتهای هیبریدی ناشی از 3 ویژگی اساسی است: اول، پایداری آندی الکترولیت هیبریدی محفوظ مانده و بنابراین از اکسیداسیون بیش از حد الکترولیت جلوگیری شده است. دوم، تعداد یون لیتیم بیشتری به دلیل برهمکنش آنیونها و نانوذرات Al2O3-ST حاصل میگردد که انتقال یون لیتیم را تسریع میکند. سوم، حضور سیلان و آلومینا باعث کاهش اشتعالپذیری و وقوع اتصال کوتاه در باتری شده و در نتیجه ایمنی باتری را بهبود میدهد.